Bolag som på allvar vill växa sin affär måste sätta kundupplevelsen i första rummet. Det menar Stefan Krafft, cmo på Billogram. Han tror att marknadschefens roll framöver handlar mer om att bli en strategisk kundutvecklare.

– Modern marknadsföring tar inte sin utgångspunkt i ny teknik, utan i frågan om vad företaget vill förbättra eller förändra för kunden, säger han.

Presidentkandidater som utmanat, reklamkampanjer som utmanar och värderingar som utmanats. 2016 har till stor del blivit utmanarnas år. Inte minst digitalt. Det är svårt att nå igenom i sociala medie-bruset, kanske har digital uppmärksamhet aldrig varit mer svårfångad. Och som ytterst ansvarig för dessa surrande kanaler har nog marknadschefens roll aldrig varit mer komplex.

Läs också: Så vill Messenger bli din enda app – och därför kommer det att funka

Stefan Krafft säger att många marknadschefer har ägnat för mycket tid åt att försöka förstå hur teknik ska lösa affärsrelaterade problem. Marknadschefer kommer nästa år att ägna mindre tid åt att försöka förstå teknik och mer tid åt att förstå hur kundupplevelsen maximeras.

Samtidigt har marknadsindustrin länge strävat efter att ständigt vara först med ”det senaste” och enligt Stefan Krafft skulle branschen ha mycket att vinna på att låta 2017 bestå av mindre jagande.

– Jag önskar att marknadsindustrin sansar sig lite, att vi går ”back to basics” och ställer oss frågan ”Hur bidrar vi bäst till kundnyttan”?

Stefan Krafft spår en framtid där cmo:s och marknadschefer fullt ut tar ansvar för all kommunikation och interaktion ett företag har. Det vill säga inte bara det som traditionellt klassats som marknadsföring, utan även det som ligger i gränslandet till sälj, kommunikation och HR.

– För att visa en enhetlig bild utåt tror jag att vår roll mer blir att facilitera all kommunikation externt, oavsett om det gäller produktkommunikation eller medarbetarnas syn på sina arbetsgivare.

Läs också: Därför överlever Swish både fiasko och konkurrens

Stefan Krafft tror också att fler företag inser att den viktigaste marknadsföringsresursen är befintliga kunder, något som kommer att ställa helt andra krav på mätetal och arbetsprocesser.

– Om marknadsavdelningen tar en mer holistisk roll blir också insamlandet av data om möjligt ännu viktigare. Genom att nyttja data från organisationens alla hörn kan vi också säkerställa att vi fortsätter vara relevanta och säger samma sak i alla kanaler.

Vilken blir 2017 års stora trend?

– Vi kommer så klart att fortsätta tala om big data och artificiell intelligens (AI). Det finns så oerhört mycket att upptäcka inom dessa områden. Men som trend betraktat vinner kundupplevelsen, helt klart.

Natten till torsdag 15/12 höjer vi priset. Spara 3 000 kronor och passa på att boka din biljett till Webbdagarna Stockholm 21 – 22 mars 2017 redan i dag.