Del 1: Så mäter du rätt i sociala medier – och kan investera smartare
Att mäta företagets insats i sociala medier verkar enkelt. Det är ju bara att räkna likes. Eller? ”Jag brukar fråga ’jaha, vad lärde ni er av det då?’ Då har man inget svar. Alla tror att det är lätt att mäta – för att det är lätt att räkna”, säger Ann-Sofie Krol, expert på mätning.

Del 2: Mattecentrum: ”Att räkna likes skapar onödig stress” 
Att mäta är underbart, eftersom det är lättare att göra ett bra jobb om man mäter. Det tycker Karolina Lisslö, generalsekreterare för den ideella organisationen Mattecentrum. ”Mätningen hjälper oss att göra rätt. Vi har inte råd att slösa tid på misstag, varje missad arbetstimme är en timme vi kunde ha lagt på att hjälpa elever att bli bättre på matte.”

Del 3: Därför misslyckas mätningen i sociala medier
Det vanligaste misstaget är att man inte mäter effekten av företagets aktivitet i sociala medier alls, enligt mätexperten Ann-Sofie Krol. ”Gärna med argumentet att ’det går ju inte’. Men det är en myt”, säger hon.

Del 4: Så mäter du effekten av sociala medier – här är experternas 9 bästa tips
Våga pröva, välj hur ofta du ska mäta och ta reda på om era uppdateringar i sociala medier skapar interaktion i rätt målgrupp. Tre konkreta råd från tre experter på att mäta effekten av företags och organisationers närvaro i sociala medier.

Del 5: Glöm följare och likes – det här ska du mäta i sociala medier i stället
Hur många likes en uppdatering i sociala medier får ger inte särskilt mycket information. Titta i stället på saker som vilka som följer företaget, på vilken plattform de väljer att följa er, vilka ord de använder när/om de pratar om er och om ni lyckas inleda en dialog med dem.

Sociala medier, både innehåll och mätning, blir det mycket mer av på Webbdagarna Stockholm 21 – 22 mars 2017. Läs mer och boka din biljett i dag.