2016 närmar sig sitt slut och runt många ledningsbord ekar fortfarande den digitala kunskapen med sin frånvaro. Men i frågan om vem internt som ska äga den digitala transformationen råder det delade meningar. Är det en it- eller organisationsfråga? Jens Feilberg, nordisk cmo på SAP, understryker marknadschefens roll i den digitala omställningen som extra viktig och säger att cmo:n kan fungera som en katalysator för att identifiera nya affärsmöjligheter.

– En cmo kan och bör ta en aktiv roll för att driva den digitala omställningen. Våra insikter om kunderna och deras behov är viktiga i diskussioner om hur affärsmodellen måste utvecklas för att företaget förblir konkurrenskraftigt. Jag skulle säga att detta är en av marknadschefens största möjligheter, tillika utmaningar, nästa år.

Läs också: 20 begrepp inom digital marknadsföring du måste ha koll på 2017

I rollen att leda den digitala transformationen ingår också att våga ta steget från att endast fokusera på marknadsföring. Jens Feilberg menar att marknadschefen måste sätta kundupplevelsen i första rummet.

Jens Feilberg
Jens Feilberg.

– Marknadsavdelningens insikter skapar förståelse för kundens behov, vilket sätter cmo:n i en bra position att kunna säkerställa en bra kundupplevelse. Därefter gäller det att fråga sig vilken affärsmodell som kan passa just vårt företag och om våra kunder är villiga att betala för det vi i så fall erbjuder.

Förutom att ta en ledande roll internt och leda den digitala transformationen tror Jens Feilberg att stort fokus för marknadschefer 2017 blir att använda digitala insikter för att stimulera och påverka fysiska köp.

Läs också: Så vill Messenger bli din enda app – och därför kommer det att funka

– Att förena kundupplevelsen online och offline ökar i rask takt och här finns fortfarande mycket outnyttjad potential. Oavsett vilket digitalt avtryck företaget lämnar finns det ändlösa möjligheter att skräddarsy kundupplevelsen i verkliga livet.

Vilken blir 2017 års stora trend?

– Jag tror det handlar om att komma tillbaka till att förstå syftet. Varför gör vi detta? En organisation med tydligt och meningsfullt syfte kommer att stå stark i kampen om de eftertraktade talangerna. Och framgångsrika företag överlever inte genom att endast vara produktiva.

Trender, inspiration, engagemang och konkreta råd inom e-handel, content, sociala medier, konvertering, digitalisering, innovation och mycket, mycket mer. På Webbdagarna Stockholm 21 – 22 mars 2017 möter du talare i världsklass. Läs mer och boka din biljett i dag.