Löst definierat är micro-influencers sociala medieprofiler med 1 000 till 10 000 följare. De syns sällan på topplistorna, men är starka inom sina respektive nischer och har ofta ett stort engagemang hos sin publik och följare.

– Enligt undersökningar börjar engagemanget dala redan vid 1 000 följare på Instagram och vid 100 000 kan man vara nere på under två procent. Företag söker sig mer mot nischade aktörer med större förtroende hos sin målgrupp, säger Linda Hörnfeldt, vd och grundare av Influencers of Sweden som är en branschorganisation för social media-influencers.

Läs också: Därför behöver ditt företag inte någon app – fem råd från experten

Även rapporten 2016 Bloglovin’ Global Influencer Survey redovisar att micro-influencers ofta har en mer engagerad publik, vilket gör dem till en värdefull kanal för varumärken som exempelvis har en mindre marknadsbudget. Enligt Linda Hörnfeldt har bland annat skönhet- och träningsbranschen tidigt sett fördelarna med att arbeta med micro-influencers och hon spår att vi snart kommer att se exempelvis mode- och matbranschen haka på trenden. Micro-influencers kan dock vara minst lika effektivt för större varumärken.

– Stora varumärken kan med fördel komplettera kampanjer med större influencers med sådana med mindre influencers för att nå en bredare målgrupp både gällande ålder och intresse, säger Linda Hörnfeldt.

Linda Hörnfeldt menar samtidigt att samarbete med micro-influencers sätter relationen i fokus. Uppbyggnad av relationen är en viktig parameter för att säkra en bra investering.

– Att bygga långsiktiga relationer med de micro-influencers man samarbetar med bygger också indirekt en starkare relation med deras publik, det vill säga företagets slutkund. Det har både företag och influencern allt att vinna på. Relevans är grundstenen. Med micro-influencers är det viktigt att värderingar och syfte synkar för båda parter. Mitt råd till marknadschefer är att göra sin research väl innan man tar kontakt.

Läs också: Därför bör marknadschefen leda den digitala transformationen

Att micro-influencertrenden eventuellt skulle göra det mindre attraktivt att arbeta med större influencers ser inte Linda Hörnfeldt som en risk. Tvärtom, menar hon, möjliggör trenden att det nu finns plats för fler influencers, vilket gynnar branschen överlag.

– Trenden med micro-influencers tycker jag är ett bevis på att genuinitet och anknytning fortsatt är viktigt – även i våra digitala relationer, säger hon.

Hur ser framtiden ut för influencers?

– Jag tror att influencers kommer att finnas kvar och bygga egna små mediehus. De kommer att organisera sig ännu mer. Människor är byggda för att skapa relationer och vår bransch är experter på relationsbyggande.

Influencers, sociala medier, digital marknadsföring och mycket, mycket mer blir det på Webbdagarna Stockholm 21 – 22 mars 2017. Vi ses väl där? Boka här!