Kommunikatörer och marknadsförare måste bli mer anpassningsbara och kreativa i det lilla formatet. Det menar Hanna Granebring, marknadsansvarig på startupbolaget Ifoodbag och tidigare social media manager på Unilever.

– De stora aktörerna kommer att erbjuda mer interaktiva och personliga annonsformat likt automatiserade chattbotar med artificiell intelligens. Företag som är snabbrörliga och formatanpassar sitt innehåll blir vinnarna, säger hon.

2017 bör handla mer om att företagen kopplar sin sociala mediestrategi till sin övergripande affärsstrategi, menar Hanna Granebring.

– Min erfarenhet är att verksamheter generellt går på magkänsla när det gäller närvaro i sociala medier. En framgångsrik sociala medier-strategi ska vara nära sammankopplad med affären och organisationens övergripande mål, säger hon.

Läs också: Det handlar inte bara om likes – så mäter du rätt i sociala medier

Hanna Granebring menar att ju större plats telefonen tar i våra liv, desto mer ökar också kunskapen om sociala medier högre upp i organisationshierarkin.

– Det finns oändliga möjligheter att stärka sin affär via sociala medier. Alla företag har inte hittat nyckeln till hur de ska arbeta som mest effektivt ännu. Vi har dock passerat ett paradigmskifte och allt eftersom fler verksamheter utforskar och startar upp en närvaro lär de sig också vilka möjligheter det finns i respektive kanal.

Vanliga missar, enligt Hanna Granebring, är att få utgår från att skapa material för den specifika plattform de ska befinna sig på när de vill nå ut med sin kommunikation. Alla sociala medieplattformar är unika och att exempelvis publicera en printannons eller tv-reklam på sin Facebooksida är ofta att inte utnyttja plattformens fulla potential.

– Det är viktigt att innehållet är ”thumb stopping” nog för att inte skrollas förbi. Ett tips är att publicera videos med undertexter då de flesta ses utan ljud. Det är också bra att veta att rörlig bild favoriseras framför statisk bild av Facebooks algoritm.

Genom att se sociala medier som en affärskritisk kanal kan också synen på hur kanalen prioriteras, investeras i och opereras förändras.

Läs också: Därför bör marknadschefen leda den digitala transformationen

– En av fördelarna är att det blir enklare att skapa dialog, istället för monolog, med sina kunder. Då har du också möjlighet att få tillgång till värdefulla insikter för ditt varumärke och omvända kritiska konsumenter. Mitt råd är att främja diskussion och att lära sig moderera varje kanal rätt, då kan också kriser enklare hanteras eller avvärjas, säger Hanna Granebring.

Vilka trender ser du inom sociala medier under 2017?

– Det kommer att ske ytterligare avancemang inom rörlig bild. Vi har sett att 360-formatet har anammats av flera av de stora jättarna som Youtube och Facebook, vilket förmodligen kommer att förbättras ytterligare allt eftersom tekniken och användarvänligheten inom virtual reality och augmented reality utvecklas. Även disposable media, det vill säga innehåll som försvinner efter en tid som Snapchat, Instagram Stories och Facebook Stories, tilltalar användarna, liksom livefunktioner som används i en större utsträckning än förut.

I vårt kunskapsspår om sociala medier på Webbdagarna Stockholm 21 – 22 mars 2017 blir det både konkreta tips från experter och andras erfarenheter i form av spännande case. Missa inte det, boka idag!