Det här är en replik på vår artikel ”Därför behöver ditt företag inte någon app – fem råd från experten”.

I artikeln ”Därför behöver ditt företag inte någon app – fem råd från experten” ger Jacob Jay tips kring varför företag inte bör prioritera att utveckla en app, till förmån för mobilanpassade sajter.

Det är ett resonemang som innehåller en del sanningar, men som utelämnar ett par viktiga insikter om hur appar faktiskt kan hjälpa företag att nå nya försäljningsnivåer (även om man inte är Snapchat eller Swish).

Mobilanpassade sajter är idag, precis som nämns i artikeln, en hygienfaktor alla företag bör ha vid det här laget. Men ett flertal företag och branscher bör inte för lättvindigt vända ryggen till appar.

1. Större tillväxt 
I e-handelsvärlden står appar i dag för 54 procent av alla mobila transaktioner, en trend som fortsätter att växa i takt med att apparna förfinas och optimeras utifrån kundernas preferenser. Appar har även en tre gånger så hög konverteringsgrad som mobilanpassade sajter och har i genomsnitt ett 40 procent högre ordervärde (Källa: Criteos rapport State of Mobile Commerce).

Läs också: Allt om webbdesign – här är trenderna att hålla koll på

Inom resebranschen har företag som under de senaste två åren investerat i sina appar sett en konstant ökning i bokningar. Från 12 procent via apparna till idag över 50 procent av samtliga bokningar från mobila enheter.

2. Förenklad köpprocess 
Appar kan avsevärt förenkla användarupplevelsen och således köpprocessen genom att skala bort ”överflödig” information som inte riktigt passar i ett mobilt format. Mobilanpassade sajter kan inte förenklas till samma nivå, då de bara speglar innehållet från företagets hemsida.

Med en app är det dubbelt så stor chans att nya användare återkommer inom 30 dagar jämfört med dem som besöker företaget via en mobilanpassad sajt.

3. Tillgänglighet
En tredje viktig fördel med appar är att de är mer lämpade för användning när det inte finns någon internettäckning. Ett problem som mobilanpassade sajter inte kan kringgå och som riskerar att slå tillbaka på försäljningen. En app gör företag gränslöst i den bemärkelsen att de alltid finns tillgängliga för interaktion. Dessutom kan du effektivare nå dina kunder genom att skicka riktade push-notiser till dom, ett verktyg sajterna saknar.

Andreas Wahlman, Nordenchef på Criteo.

Webbdagarna Stockholm 21 – 22 mars 2017 är snart fullbokat, missa inte att boka din biljett innan de tar slut. Läs mer och boka HÄR.