Handen på hjärtat, hur ofta skriver du exakt det du vill säga, utan att tänka på vad läsaren vill läsa?

Det är inget fel i sig att sätta det man tycker, tänker eller känner på pränt. Det kan bli en utmärkt bloggpost, en passionerad krönika eller ett tankeväckande debattinlägg.

Men jobbar du med innehållsmarknadsföring, e-postutskick, kommunikation i sociala medier etcetera ska du själv och ditt företag aldrig vara i fokus.

Läs också: Micro-influencers stor möjlighet för små marknadsbudgetar

Skriv för kunden, läsaren, besökare. Skriv inte för chefen, inte för Google, inte för dig själv, inte för marknadsavdelningen, inte för säljavdelningen.

Det är så lätt att vi fastnar i vad vi vill säga, vilket budskap vi vill få ut, och glömmer att det kanske inte alls överensstämmer med vad någon vill höra. Chefen kommer förbi och säger: ”Kan du inte uppdatera i sociala medier och berätta om den nya uppdateringen av vår molnlösning?”. Och snabbt ska det gå, helst ska det ske inom en timme.

Det du kommunicerar måste vara intressant och relevant för din målgrupp. Åh, så ofta jag använder det uttrycket, ändå kan det inte sägas ofta nog.

Dessutom behöver intressant innehåll inte alltid vara relevant för just din målgrupp, samtidigt som relevant innehåll inte nödvändigtvis är intressant.

Okej, det är en sliten fras, jag vet, men vi måste släppa inifrån och ut-tänkandet och sätta läsaren i första rummet.

Tänk så här:

1. I stället för att kommunicera ”Vi och vårt företag har det här att erbjuda”, säg ”Vi vet vilka utmaningar du har och vi har lösningen på dem”.

2. I stället för att berätta vad ni kan, ta reda på vad kunden behöver hjälp med.

3. I stället för att säga ”Vår produkt har blivit bättre”, berätta att ni har upptäckt att vissa kunder saknat funktioner i er tjänst och att det nu finns möjlighet att göra allt det de ville göra.

Läs också: Maxa räckvidden på Facebook – så här översätter du inläggen till olika språk

4. I stället för att föra en ensidig monolog och trycka ut ett budskap, lyssna och försök få till en dialog med kunderna.

5. I stället för att i första hand lyfta fram era produkter och tjänster, visa vilken expertis och kunskap ni besitter och vad ni är bra på. Om ni får det budskapet att gå hem kommer kunden att välja era produkter och tjänster. Vi vill ju alla anlita en framstående expert, eller hur?

Och tänk att det du skriver och kommunicerar alltid, alltid ska vara relevant och intressant för den du vänder dig till.

Katarina är även kursledare på Webbdagarna Academy, där hon på kursen ”Att skriva för webben” lär dig alla skrivtips hon kan (nåja, rätt många i alla fall). Nästa kurs hålls den 25 april, välkommen!