Instagram lanserade funktionen Stories i augusti 2016. Användare kan ladda upp en video eller bild, som sedan kan ses under 24 timmar innan den försvinner.

Aimie Neighbour, sociala medier-strateg på den digitala byrån Ignite Hospitality, ser en markant skillnad i framgång för de företag som använder stories. Här är hennes tre bästa knep för att lyckas med funktionen:

1. Skapa förtroende

– Visst är det en fröjd för ögat att skrolla igenom vackra semesterbilder blandade med perfekt arrangerade maträtter och vackert inredda hem, men allt fler känner att det inte är på riktigt och har svårt att relatera. De som vågar dela med sig och visa vad som händer bakom kulisserna vinner förtroende, säger Aimie Neighbour.

Läs också: Ingen mer magkänsla – dags att koppla sociala medier till affärsstrategin

Låt dina kollegor ta över företagets Instagramkonto och visa sin dag på jobbet. De kan till exempel börja med att introducera sig själva, berätta vad de arbetar med och sedan göra små korta stories under en dag eller två. Involvera alla från vd till vaktmästare, på så sätt får dina kunder se företaget från allas vinklar.

2. Få uppmärksamhet

På sociala medier är det en ständig tävlan om att synas, användare och företag vill alla ha uppmärksamhet. De senaste åren har det blivit allt svårare för företag att nå ut till kunderna i sociala medier.

– Instagram Stories ger dig möjlighet att visa bara ditt företag i helskärmsvy med inga distraktioner runt omkring. Gör du det rätt får du hela kundernas uppmärksamhet under flera sekunder. Det är guld värt i den sociala medier-djungel som vi lever i idag. Bäst av allt: det är helt gratis, säger Aimie Neighbour.

Skapa en spännande, rolig eller lärorik följetong. Det kan vara allt från tips från dataexperten, dagens lunch eller kanske tankar från en startup. Se till att du är konsekvent och följer ditt tema. Du kommer att bli förvånad över hur många fler som tittar på dina stories än som gillar dina bilder.

3. En mänsklig relation

Aimie Neighbour berättar om en av sina företagskunder, vars kund kommenterade på deras stories. Det blev en längre konversation, sedan ett telefonsamtal och till slut ett möte. Idag är det företaget i frågas största kund.

– En konversation på Instagram Stories är lättsam och vänskaplig. Det finns ingen press på att sälja, vilket leder till ökat förtroende, säger Aimie Neighbour.

Läs också: Dags att experimentera – så kommer ditt företag igång med Snapchat

Se till att alltid svara på dina kunders kommentarer och involvera dig även i deras stories. Det behöver inte vara så komplicerat, men visar ett levande intresse och engagemang från ditt företag som gör er mer mänskliga och i slutändan är det precis varför företag når framgång med Instagram Stories, avslutar Aimie Neighbour.

På Webbdagarna Stockholm 21 – 22 mars blir det föreläsningar om allt från konvertering till sociala medier. Hör till exempel Örebro kommun berätta hur de når en ung målgrupp via Snapchat eller Livrustkammaren avslöja knepen som gjort dem till en succé på Facebook. Läs mer och boka HÄR!