Handlar det inte bara om en ny sorts personlig hemsida? Är det inte bara en länksamling? Vad ska man ha den till?
Visst kan du använda din blogg som en personlig hemsida. Eller som länksamling. Men du kan göra så otroligt mycket mer, och det skriver Christoffer Kittel om i månadens stora reportage i Internetworld.

Äntligen har vi kommit så långt att vi har ett verktyg som vem som helst kan använda, och som ger alla lika stor möjlighet att synas på nätet med sina tankar och idéer. Äntligen kan du visa besserwissrarna i din bransch att du minsann har lika bra, om inte bättre koll, på vad som händer. Äntligen kan du presentera alla de nyheter och åsikter som du tycker vanliga media glömmer bort eller till och med censurerar.
Och det här är lika för alla. Alla kan blogga! Hur bra det går handlar enbart om din kunskap om ämnet du bloggar om. Och hur duktig du är på att länka till andra som bloggar om samma sak.

Det pratas ofta om att internet bryter ner gränser, gör gamla mellanhänder onödiga och effektiviserar affärsmodeller. Sällan har det väl varit så sant som med bloggen.
Helt plötsligt kan alla bli redaktörer och börja konkurrera med traditionella medier. Eller ledarskribenter som börjar debattera med De Stora Kända. Eller branschanalytiker. Eller marknadsförare.

Öppenheten gör att alla kan komma igång. Men också att alla som ger sig in i leken får tåla kritik om de skriver något som upprör andra, som är ogenomtänkt, eller helt enkelt fel.
Men det gäller för oss alla. Inte minst traditionella medier som vi som gör tidningar. Helt plötsligt blir vi granskade rakt upp och ner av folk som anser sig ha bättre koll än vi. Och vi kan inget annat göra än att just se till att ha bättre koll. Så enkelt och så brutalt är det.

Jag tror också att det är oerhört viktigt att världen fått sätta ett nytt ord på detta fenomen. Även om bloggning knappast är vackert så ger det oss ett nytt ord för fenomenet, ett avstamp inför framtiden.

Nu handlar det bara om vad man har att säga. Har du något att tillföra, och är beredd att lägga ner tid på det, kan du räkna med succé. Det törs jag lova.

Mikael Zackrisson