Så får du jobbet via Linkedin


Över 600 000 svenskar har anslutit sig till karriär­nätverket Linkedin, och du är antagligen en av dem. Men fungerar det? Får du ut något av ditt medlemskap? Här är råden som boostar din profil.

Kartlägg dina konkurrenter och dina drömarbetsgivare
Vad krävs för att få ditt drömjobb? Genom Linkedin blir det enklare än någonsin att ta reda på. Om du söker fram de företag och de positioner du är intresserad av kan du se vilka personer som jobbar där i dag och vilken bakgrund de har. Det ger dig en inblick i vad som krävs för att få ­jobbet, även om det såklart inte avslöjar hela sanningen om till exempel personkemi eller personliga kontakter vid rekryteringen.

Orden som leder till jobbet

Precis som hos vanliga sökmotorer gäller det att du beskriver dig själv med ord och begrepp som tänkta uppdragsgivare använder och söker på. Förutom rena yrkestitlar och utbildningsnamn tjänar du på att tänka till kring hur du beskriver dina erfarenheter i ord. Det säger sig självt att du hellre ska ­skriva ”stor erfarenhet av sociala medier och marknadsföring på internet” än ”jobbat med webben”. Försök att hitta så specifika begrepp som möjligt för att beskriva dig själv. Titta även på hur andra gör, speciellt om du redan vet ett företag eller personer som du gärna skulle vilja jobba tillsammans med.

Vad tillför du?

Fina meriter och snygga listor i all ära, det en uppdragsgivare vill veta är vad du kan tillföra rent konkret i verksamheten. Fokusera dina beskrivningar på vilka kunskaper och färdigheter du har fått och hur de kan användas i framtiden.

Mata in allt
Rodda inte runt med flera olika meritförteckningar och cv:s. Använd Linkedin som förstahandsval och mata in alla uppgifter du tror att du kan behöva i framtiden. Sedan kan du exportera och anpassa cv:t direkt från Linkedin vid behov. Det gör att du tvingas hålla alla uppgifter uppdaterade så att en framtida arbetsgivare inte hittar inaktuell information när den söker på ditt namn.



Så optimerar du webb-TV-reklamen


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Så optimerar du webb-TV-reklamen


- Internetworld:

katarina Strömberg

Du måste också finnas där i fickan


- Internetworld:

Åsa Eriksson

Hon nådde ut på nätet medan kommunen brann


- Internetworld:

Johan Larsson

Om Facebook försvinner - vad gör du?

- Internetworld:

"Data är den nya oljan"


- Internetworld:

Andreas Sjöström

Andreas Sjöström om den mobila medborgarens behov


- Internetworld:

podd-logga

"Har du filat på en Facebookstatus i två veckor?"


Missa inte

Internetworldpodden
Internetworldpodden

Vill du lyckas med din marknadsföring? Läs expertens bästa råd



Andra har läst




Fler nyheter från Internetworld

- Internetworld:

Åsa Eriksson

Hon nådde ut på nätet medan kommunen brann


- Internetworld:

Johan Larsson

Om Facebook försvinner - vad gör du?


- Internetworld:

"Data är den nya oljan"


- Internetworld:

Andreas Sjöström

Andreas Sjöström om den mobila medborgarens behov


- Internetworld:

podd-logga

"Har du filat på en Facebookstatus i två veckor?"


- Internetworld:

"Vi måste hjälpa direkt"



- Internetworld:

Tio saker blivande e-handlare ska kunna svara på mitt i natten


- Internetworld:

Katarina Strömberg

Därför måste du vara äkta - och ha kul


- Internetworld:

Polisen på Facebook

Polisen - en otippad succé på Facebook


- Internetworld:

Apprl-puff

Så bör medier
börja med e-handel


- Internetworld:

Facebook-kampanjer

Fem kampanjer som
fick snurr av sig själv


- Internetworld:

Facebook-profil + pengar

Rikta dig till superfansen - så når du ut på Facebook


- Internetworld:

Facebook-tumme

Därför minskar din Facebooktrafik


- Internetworld:

Hollywood.se

Hollywood.se blir shop-i-shoppen hos Caliroots


- Internetworld:

Tommie Cau, Katarina Strömberg och Julia Skott

Uber i blåsväder efter journalisthot


- Internetworld:

Julia Skott

Kan man vaccinera sig mot troll?


- Internetworld:

Sverige halkar efter inom digital annonsering


- Internetworld:

Bel Pesce på Webbdagarna

De tre bästa filmerna från Webbdagarna


- Internetworld:

Linus Larsson

Uber känner till ditt one night stand


- Internetworld:

Webbdagarna stora scen

5 nyheter inför Webbdagarna Stockholm 2015


- Internetworld:

Helsingborgs stad

Nät av sensorer ska täcka Helsingborg


- Internetworld:

Flic-team

Succé direkt för Shortcut Labs


- Internetworld:

Paulina Modlitba Söderlund

Cyborg? Jag är så redo!


- IDG.se:

Facebook-logga

Nu kommer "Facebook på jobbet" så att du kan facebooka på jobbet


Fler nyheter

Snart kommer nya Internetworld.se

Besökarna på Le Web

Internetworld har pratat med några av de tusentals besökarna på Le Web 2011. Många var svenskar. Internetworld har pratat med några av de tusentals besökarna på Le Web 2011. Många var svenskar. Se bildspel

Mycket amerikanskt på scenen på Le Web

Det var idel välkända - och amerikanska - bolag på scenen på Le Web som berättade om sina visioner och planer. Det var idel välkända - och amerikanska - bolag på scenen på Le Web som berättade om sina visioner och planer. Se bildspel

Topp 100 2011

Här finns lediga jobb!

De minglade på Topp100

Topp100 I går kväll samlades Webbsverige på Nalen där Internetworld delade ut priser till Sveriges bästa sajter. Se bildspel

Topp100 2011 - Internetworld:

Topp100-loggan för nedladdning!

Affiliatemarknadsföring

Förbjudet på nätet

Facebookmarknadsföring

Mingel från Webbdagarna Malmö

Nära 200 personer besökte Webbdagarna på Börshuset i Malmö. Nära 200 personer besökte Webbdagarna på Börshuset i Malmö. Se bildspel

Få saker gjorda

Morgondagens stjärnor

Han vet hur du lyckas

Rekrytering i sociala medier

Vem är du på nätet?

Vill de ha dig?

E-handla i grupp

ROI i sociala medier

Twitter ger nöjda kunder

Webbhotell

Webbhotell

Webbhotell

Butikerna missar mobilkunder

Argumenten för din satsning

Då når du kunden online

Så ser det ut inuti

Årets vokabulär

Koll på kalendern

Internetworld tipsar kontinuerligt om de hetaste evenemangen och konferenserna i webbvärlden. Läs mer här.

Tips om event!

Ny mobilsajt!


Läsarbloggen Loggen

Mest lästa

Det senaste!

Senaste numret!

Internetworld nummer 10

Nytt nummer av Internetworld - Internetworld:

Internetworld 10/2011

Senaste nytt: Internetworld

Internetworld bloggar

Nytt från Webbsverige

Driva Eget