- Internetworld:

Hon fick pris för sitt intranät

Katja Nordström
Artikeln är stängd för kommentarer
Katja Norström tycker att hon har Sveriges roligaste jobb. Men det är inte alltid lätt.
– Kommunikation är bland det svåraste som finns. Man tror att man säger något som alla uppfattar på ett sätt, men så är det ju inte. En vill ha det i bilder, en annan i ord, en tredje i rörlig bild och en fjärde en kombination, säger Katja Norström, informationsansvarig på Fastighetsbyrån.

Hennes intranät Byrålådan har vunnit pris från cms-företaget Episerver för bästa innovation, och är idag det hon en gång drömde om när hon år 2000 jobbade på dåvarande Föreningssparbanken.
– Jag var med i en projektgrupp och träffade en it-kille som höll till i källaren och som var visionär kring digital dialog på den tiden. Då fick jag en vision om vad jag ville göra.

Det var embryot till den idé Katja Norström hade om en kommunikationskanal för alla anställda. Sedan dess har den externa kommunikationen i Fastighetsbyrån, som är ett dotterbolag till Swedbank, prioriterats. Men så för ett år sedan fick Katja Norström okej på det hon hade pratat om så länge. Hon gjorde en lång förstudie med noggranna målgruppsanalyser tillsammans med webbyrån Nansen.
– Jag ville få in kommunikationstänket och att intranätet skulle vara säljdrivet. Nansen förfinade det och plockade upp våra idéer.
Medarbetarna, främst mäklare och assistenter på Fastighetsbyråns 250 kontor med totalt 1 400 personer runt om i landet, har sälj som främsta mål. I intranätet lyfter man upp olika ­nyckeltal på riks-, regions och kontorsnivå.
– Alla kan gå in och titta hur det går.

Planen är att Byrålådan ska bli mer socialt och även fungera för dialog mellan anställda och inte bara mellan huvudkontor och kontor. Exempelvis ska de anställda kunna dela med sig av sina egna nyckeltal till varandra.
– Det är feedbacken vi får, att de vill träffas mer och utbyta ­erfarenheter. Det är en fysisk omöjlighet, men det går genom ­intranätet.
– Jag kan se att alla är inne på intranätet minst en gång i veckan, men jag vill göra det så intressant att de går in oftare.

Majoriteten av de anställda har en beteendeprofil som glada och utåtriktade personer, men är inte så bra på att ta till sig skriftlig information. Därför jobbar Katja Norström och redaktörerna på de olika avdelningarna på huvudkontoret med bilder och film. De gör också ett nyhetsprogram varannan månad.
– Mitt jobb handlar om att höja kunskapen om Fastighetskontorets koncept för kontoren.


Fakta

Informationsansvarig på fastighetsbyrån sedan 2002 Bakgrund: Började sin karrär som vd-sekreterare, var sedan med och startade Eurosport Nordic, där hon var produktionsassistent. Gick därefter till Publicisterna som skribent och var uthyrd till en intern redaktion på dåvarande Föreningssparbanken och jobbade med en intranäts- och tryckt personaltidning.
Bästa yrkesrelaterade erfarenhet
: Att få förverkliga en vision i intranätet och att få vinna ett pris för det. Det var en overklig känsla som slår det mesta.
Favorittjänst/-sajt på nätet
: Google och hemnet.

Kommentera artikeln på vår Facebooksida







Fler nyheter från Internetworld

Internetworld

Katarina Strömberg Redaktionen bloggar

"Ofattbart att lagarna inte hängt med i den digitala utvecklingen"


Internetworld

Christian Rudolf Gästblogg

"Om 18 månader är alla lokala sökresultat köpta"


Internetworld

periscope Digital marknadsföring

Så sände de live via Periscope - och mångdubblade antalet tittare


Internetworld

Twitter

10 sociala medie-nyheter från sommaren som du måste ha koll på


Internetworld

Paulina Modlitba Söderlund

Sluta klaga på tekniken - eller bli roligare än Youtube


Computer Sweden

Alla utvecklare älskar Slack – men när erövrar e-postdödaren vanliga företag?



Internetworld

Minutemailer Digital marknadsföring

Svensk tjänst ska underlätta digital marknadsföring


Internetworld

Sergej Kotliar Entreprenörskap

Svenskarna som vågar ta för sig i Silicon Valley


Internetworld

Mona Hadad Digital marknadsföring

Hon blir Sveriges första professionella snapchattare


Internetworld

Jackie Kothbauer Digital marknadsföring

Därför måste ditt företag ha en Linkedin-strategi


Internetworld

Verbling Entreprenörskap

Svenskarna som letar topptalanger i San Francisco


Internetworld

Ericsson Digital marknadsföring

Här är de svenska företagen som är hetast på Linkedin


Internetworld

content marketing Digital marknadsföring

If tänker långsiktigt i sina content marketing-kampanjer


Internetworld

roi Digital marknadsföring

Så mäter du effekten av content marketing - ny metod ger koll på ROI


Internetworld

Christofer Fager Digital marknadsföring

8 smarta tips för att lyckas med content marketing


Internetworld

content marketing

Vad kan du om content marketing? Här är nio saker att ha koll på


Internetworld

Elisabeth Thörnsten Digital marknadsföring

Sex heta trender inom content marketing


Internetworld

Linkedin Digital marknadsföring

Så marknadsför du företaget på Linkedin (del 2) - 8 konkreta åtgärder du kan genomföra


Internetworld

Type & Tell

Ny nättjänst låter alla bli författare


Internetworld

Erik Modig Webbdagarna

"Digitaliseringen har gjort allt till kommunikation"


Internetworld

Therese Reuterswärd Krönika

Sätt stopp för kortbedrägerier - det här måste e-handlaren tänka på


Internetworld

Facebook utveckling Sociala medier

Så utvecklas Facebook - fyra experter tycker till om följderna


Internetworld

tajming sociala medier Digital marknadsföring

Så gör du bättre digitala affärer – hämta inspiration hos andra


Internetworld

Johanna Lindskog Lindell Digital marknadsföring

Därför är framtidens marknadsföring datadriven


Fler nyheter

Snart kommer nya Internetworld.se

Besökarna på Le Web

Internetworld har pratat med några av de tusentals besökarna på Le Web 2011. Många var svenskar. Se bildspel

Mycket amerikanskt på scenen på Le Web

Det var idel välkända - och amerikanska - bolag på scenen på Le Web som berättade om sina visioner och planer. Se bildspel

Topp 100 2011

Här finns lediga jobb!

De minglade på Topp100

Topp100 I går kväll samlades Webbsverige på Nalen där Internetworld delade ut priser till Sveriges bästa sajter. Se bildspel

Topp100 2011 Internetworld

Topp100-loggan för nedladdning!

Affiliatemarknadsföring

Förbjudet på nätet

Facebookmarknadsföring

Mingel från Webbdagarna Malmö

Nära 200 personer besökte Webbdagarna på Börshuset i Malmö. Se bildspel

Få saker gjorda

Morgondagens stjärnor

Han vet hur du lyckas

Rekrytering i sociala medier

Vem är du på nätet?

Vill de ha dig?

E-handla i grupp

ROI i sociala medier

Twitter ger nöjda kunder

Webbhotell

Webbhotell

Webbhotell

Butikerna missar mobilkunder

Argumenten för din satsning

Då når du kunden online

Så ser det ut inuti

Årets vokabulär

Koll på kalendern

Internetworld tipsar kontinuerligt om de hetaste evenemangen och konferenserna i webbvärlden. Läs mer här.

Tips om event!

Ny mobilsajt!


Läsarbloggen Loggen

Mest lästa

Det senaste!

Senaste numret!

Internetworld nummer 10

Nytt nummer av Internetworld Internetworld

Internetworld 10/2011

Senaste nytt: Internetworld

Internetworld bloggar

Nytt från Webbsverige

Driva Eget

Sajter om it & teknik

Andra områden

  • Anbud24För anbudsansvariga och bid managers.
  • CFO World Nätverket för Sveriges ekonomiproffs.
  • Lag & rättRegler och verktyg för miljöproffs.
  • MiljöaktuelltHållbar utveckling för proffs och beslutsfattare.
  • Studio För dig som producerar ljud och musik.
  • Upphandling24 Oberoende nyhetssajt om offentlig upphandling.

Tjänster

Stäng