Katja Nordström

Hon fick pris för sitt intranät


Katja Norström tycker att hon har Sveriges roligaste jobb. Men det är inte alltid lätt.
– Kommunikation är bland det svåraste som finns. Man tror att man säger något som alla uppfattar på ett sätt, men så är det ju inte. En vill ha det i bilder, en annan i ord, en tredje i rörlig bild och en fjärde en kombination, säger Katja Norström, informationsansvarig på Fastighetsbyrån.

Hennes intranät Byrålådan har vunnit pris från cms-företaget Episerver för bästa innovation, och är idag det hon en gång drömde om när hon år 2000 jobbade på dåvarande Föreningssparbanken.
– Jag var med i en projektgrupp och träffade en it-kille som höll till i källaren och som var visionär kring digital dialog på den tiden. Då fick jag en vision om vad jag ville göra.

Det var embryot till den idé Katja Norström hade om en kommunikationskanal för alla anställda. Sedan dess har den externa kommunikationen i Fastighetsbyrån, som är ett dotterbolag till Swedbank, prioriterats. Men så för ett år sedan fick Katja Norström okej på det hon hade pratat om så länge. Hon gjorde en lång förstudie med noggranna målgruppsanalyser tillsammans med webbyrån Nansen.
– Jag ville få in kommunikationstänket och att intranätet skulle vara säljdrivet. Nansen förfinade det och plockade upp våra idéer.
Medarbetarna, främst mäklare och assistenter på Fastighetsbyråns 250 kontor med totalt 1 400 personer runt om i landet, har sälj som främsta mål. I intranätet lyfter man upp olika ­nyckeltal på riks-, regions och kontorsnivå.
– Alla kan gå in och titta hur det går.

Planen är att Byrålådan ska bli mer socialt och även fungera för dialog mellan anställda och inte bara mellan huvudkontor och kontor. Exempelvis ska de anställda kunna dela med sig av sina egna nyckeltal till varandra.
– Det är feedbacken vi får, att de vill träffas mer och utbyta ­erfarenheter. Det är en fysisk omöjlighet, men det går genom ­intranätet.
– Jag kan se att alla är inne på intranätet minst en gång i veckan, men jag vill göra det så intressant att de går in oftare.

Majoriteten av de anställda har en beteendeprofil som glada och utåtriktade personer, men är inte så bra på att ta till sig skriftlig information. Därför jobbar Katja Norström och redaktörerna på de olika avdelningarna på huvudkontoret med bilder och film. De gör också ett nyhetsprogram varannan månad.
– Mitt jobb handlar om att höja kunskapen om Fastighetskontorets koncept för kontoren.



En kund - ett budskap - många kanaler


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


En kund - ett budskap - många kanaler


- Internetworld:

Facebook-profil + pengar

Rikta dig till superfansen - så når du ut på Facebook


- Internetworld:

Facebook-tumme

Därför minskar din Facebooktrafik


- Internetworld:

Hollywood.se

Hollywood.se blir shop-i-shoppen hos Caliroots

- Internetworld:

Tommie Cau, Katarina Strömberg och Julia Skott

Uber i blåsväder efter journalisthot


- Internetworld:

Julia Skott

Kan man vaccinera sig mot troll?


- Internetworld:

Sverige halkar efter inom digital annonsering

Fakta

Informationsansvarig på fastighetsbyrån sedan 2002 Bakgrund: Började sin karrär som vd-sekreterare, var sedan med och startade Eurosport Nordic, där hon var produktionsassistent. Gick därefter till Publicisterna som skribent och var uthyrd till en intern redaktion på dåvarande Föreningssparbanken och jobbade med en intranäts- och tryckt personaltidning.
Bästa yrkesrelaterade erfarenhet
: Att få förverkliga en vision i intranätet och att få vinna ett pris för det. Det var en overklig känsla som slår det mesta.
Favorittjänst/-sajt på nätet
: Google och hemnet.


Missa inte

Internetworldpodden
Internetworldpodden

Vill du lyckas med din marknadsföring? Läs expertens bästa råd



Andra har läst




Fler nyheter från Internetworld

- Internetworld:

Facebook-tumme

Därför minskar din Facebooktrafik


- Internetworld:

Hollywood.se

Hollywood.se blir shop-i-shoppen hos Caliroots


- Internetworld:

Tommie Cau, Katarina Strömberg och Julia Skott

Uber i blåsväder efter journalisthot


- Internetworld:

Julia Skott

Kan man vaccinera sig mot troll?


- Internetworld:

Sverige halkar efter inom digital annonsering


- Internetworld:

Bel Pesce på Webbdagarna

De tre bästa filmerna från Webbdagarna



- Internetworld:

Linus Larsson

Uber känner till ditt one night stand


- Internetworld:

Webbdagarna stora scen

5 nyheter inför Webbdagarna Stockholm 2015


- Internetworld:

Helsingborgs stad

Nät av sensorer ska täcka Helsingborg


- Internetworld:

Flic-team

Succé direkt för Shortcut Labs


- Internetworld:

Paulina Modlitba Söderlund

Cyborg? Jag är så redo!


- IDG.se:

Facebook-logga

Nu kommer "Facebook på jobbet" så att du kan facebooka på jobbet


- Internetworld:

Klarna

Klarna öppnar för autogiro


- Internetworld:

svensk flagga

3,1 miljoner betalar för musik och film - och fem andra grejer vi lärde oss


- Internetworld:

Flic-teamet

Flic vill dra in 80 000 dollar till sin knapp


- Internetworld:

intranät, SVF

Spola mejlen med effektivt intranät


- Internetworld:

Paulina Modlitba Söderlund

Besökarna ska ha "blocket fullt av konkreta tips"


- Internetworld:

"Ullared vinner på nätet också"


- Internetworld:

Urb-it

De utmanar e-handeln med entimmes-leveranser


- Internetworld:

öga

Så når du bäst ut via nyhetsbrev


- Internetworld:

Anton Hagberg

Komplett: "Vi vill bli Nordens Amazon"


- Internetworld:

Katarina Strömberg

Tre e-postmissar du aldrig får göra igen


- Internetworld:

Spola e-posten och kommunicera bättre internt


- Internetworld:

"Inga moraliska betänkligheter kring att bli en cyborg"


Fler nyheter

Snart kommer nya Internetworld.se

Besökarna på Le Web

Internetworld har pratat med några av de tusentals besökarna på Le Web 2011. Många var svenskar. Internetworld har pratat med några av de tusentals besökarna på Le Web 2011. Många var svenskar. Se bildspel

Mycket amerikanskt på scenen på Le Web

Det var idel välkända - och amerikanska - bolag på scenen på Le Web som berättade om sina visioner och planer. Det var idel välkända - och amerikanska - bolag på scenen på Le Web som berättade om sina visioner och planer. Se bildspel

Topp 100 2011

Här finns lediga jobb!

De minglade på Topp100

Topp100 I går kväll samlades Webbsverige på Nalen där Internetworld delade ut priser till Sveriges bästa sajter. Se bildspel

Topp100 2011 - Internetworld:

Topp100-loggan för nedladdning!

Affiliatemarknadsföring

Förbjudet på nätet

Facebookmarknadsföring

Mingel från Webbdagarna Malmö

Nära 200 personer besökte Webbdagarna på Börshuset i Malmö. Nära 200 personer besökte Webbdagarna på Börshuset i Malmö. Se bildspel

Få saker gjorda

Morgondagens stjärnor

Han vet hur du lyckas

Rekrytering i sociala medier

Vem är du på nätet?

Vill de ha dig?

E-handla i grupp

ROI i sociala medier

Twitter ger nöjda kunder

Webbhotell

Webbhotell

Webbhotell

Butikerna missar mobilkunder

Argumenten för din satsning

Då når du kunden online

Så ser det ut inuti

Årets vokabulär

Koll på kalendern

Internetworld tipsar kontinuerligt om de hetaste evenemangen och konferenserna i webbvärlden. Läs mer här.

Tips om event!

Ny mobilsajt!


Läsarbloggen Loggen

Mest lästa

Det senaste!

Senaste numret!

Internetworld nummer 10

Nytt nummer av Internetworld - Internetworld:

Internetworld 10/2011

Senaste nytt: Internetworld

Internetworld bloggar

Nytt från Webbsverige

Driva Eget