Katja Nordström

Hon fick pris för sitt intranät


Katja Norström tycker att hon har Sveriges roligaste jobb. Men det är inte alltid lätt.
– Kommunikation är bland det svåraste som finns. Man tror att man säger något som alla uppfattar på ett sätt, men så är det ju inte. En vill ha det i bilder, en annan i ord, en tredje i rörlig bild och en fjärde en kombination, säger Katja Norström, informationsansvarig på Fastighetsbyrån.

Hennes intranät Byrålådan har vunnit pris från cms-företaget Episerver för bästa innovation, och är idag det hon en gång drömde om när hon år 2000 jobbade på dåvarande Föreningssparbanken.
– Jag var med i en projektgrupp och träffade en it-kille som höll till i källaren och som var visionär kring digital dialog på den tiden. Då fick jag en vision om vad jag ville göra.

Det var embryot till den idé Katja Norström hade om en kommunikationskanal för alla anställda. Sedan dess har den externa kommunikationen i Fastighetsbyrån, som är ett dotterbolag till Swedbank, prioriterats. Men så för ett år sedan fick Katja Norström okej på det hon hade pratat om så länge. Hon gjorde en lång förstudie med noggranna målgruppsanalyser tillsammans med webbyrån Nansen.
– Jag ville få in kommunikationstänket och att intranätet skulle vara säljdrivet. Nansen förfinade det och plockade upp våra idéer.
Medarbetarna, främst mäklare och assistenter på Fastighetsbyråns 250 kontor med totalt 1 400 personer runt om i landet, har sälj som främsta mål. I intranätet lyfter man upp olika ­nyckeltal på riks-, regions och kontorsnivå.
– Alla kan gå in och titta hur det går.

Planen är att Byrålådan ska bli mer socialt och även fungera för dialog mellan anställda och inte bara mellan huvudkontor och kontor. Exempelvis ska de anställda kunna dela med sig av sina egna nyckeltal till varandra.
– Det är feedbacken vi får, att de vill träffas mer och utbyta ­erfarenheter. Det är en fysisk omöjlighet, men det går genom ­intranätet.
– Jag kan se att alla är inne på intranätet minst en gång i veckan, men jag vill göra det så intressant att de går in oftare.

Majoriteten av de anställda har en beteendeprofil som glada och utåtriktade personer, men är inte så bra på att ta till sig skriftlig information. Därför jobbar Katja Norström och redaktörerna på de olika avdelningarna på huvudkontoret med bilder och film. De gör också ett nyhetsprogram varannan månad.
– Mitt jobb handlar om att höja kunskapen om Fastighetskontorets koncept för kontoren.



Från individualisering till kontextualisering


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Från individualisering till kontextualisering


- Internetworld:

Videoplaza köps upp


- Internetworld:

skärmdumpar Linkedin

Så lyckas företaget bäst på Linkedin


- Internetworld:

Linus Larsson

Tre skäl till att Apple Pay får det svårt

- Internetworld:

Julklappar

E-jultomten får gott om tid att leverera


- Internetworld:

Paulina Modlitba Söderlund

Äggfrysningen ett magplask för jämställdheten


- IDG.se:

IT-veckans panel

Besvikelsen efter Apple-eventet: "Boring!"

Fakta

Informationsansvarig på fastighetsbyrån sedan 2002 Bakgrund: Började sin karrär som vd-sekreterare, var sedan med och startade Eurosport Nordic, där hon var produktionsassistent. Gick därefter till Publicisterna som skribent och var uthyrd till en intern redaktion på dåvarande Föreningssparbanken och jobbade med en intranäts- och tryckt personaltidning.
Bästa yrkesrelaterade erfarenhet
: Att få förverkliga en vision i intranätet och att få vinna ett pris för det. Det var en overklig känsla som slår det mesta.
Favorittjänst/-sajt på nätet
: Google och hemnet.


Missa inte

Internetworldpodden
Internetworldpodden

Webbredaktören som försvann




Andra har läst




Fler nyheter från Internetworld

- Internetworld:

skärmdumpar Linkedin

Så lyckas företaget bäst på Linkedin


- Internetworld:

Linus Larsson

Tre skäl till att Apple Pay får det svårt


- Internetworld:

Julklappar

E-jultomten får gott om tid att leverera


- Internetworld:

Paulina Modlitba Söderlund

Äggfrysningen ett magplask för jämställdheten


- IDG.se:

IT-veckans panel

Besvikelsen efter Apple-eventet: "Boring!"


- Internetworld:

Här är Twitters samarbete med Soundcloud



- Internetworld:

Henning Heesen

Smarta e-handlare satsar på Schweiz framför Tyskland


- Internetworld:

"Masterpass gör e-handeln till en njutning"


- Internetworld:

Julia skott, Daniel Daboczy och Linus Larsson

"Företagen blir som en sekt"


- Internetworld:

Linus Larsson

Brist på jobb är inte en bugg, utan en feature


- Internetworld:

Videotjänsterna du inte får missa


- Internetworld:

Måns Ulvestam

Svenskarna som vill in i brittiska lurar


- Internetworld:

Sex billiga videoprylar du inte får missa


- Internetworld:

Fönsterputsare

Hajpade it-företag ger få jobb


- Internetworld:

doktor med munskydd

Facebook och Apple betalar anställdas ägg-infrysning


- Internetworld:

Lovie awards-logga

Flera svenska vinnare i Lovie Awards


- Internetworld:

Mark Levy

Så ska Airbnb vinna kriget om personalen


- Internetworld:

qik-app

Skype släpper auto-raderande videoapp


- Internetworld:

Netscape-logga

Netscape fyller 20 år, tack för allt!


- Internetworld:

mingel, foto: Niklas Hilden

Så tyckte besökarna om Webbdagarna Göteborg


- Internetworld:

Twit-studio

Poddgurun: "Så lyckas du med podcasten"


- PC för Alla:

tradera

Unika .se-domännamn auktioneras ut


- Internetworld:

Föräldrar - lita inte på att ni fattar internet


- Internetworld:

bilogram, logga

Riskkapital till Billogram


Fler nyheter

Snart kommer nya Internetworld.se

Besökarna på Le Web

Internetworld har pratat med några av de tusentals besökarna på Le Web 2011. Många var svenskar. Internetworld har pratat med några av de tusentals besökarna på Le Web 2011. Många var svenskar. Se bildspel

Mycket amerikanskt på scenen på Le Web

Det var idel välkända - och amerikanska - bolag på scenen på Le Web som berättade om sina visioner och planer. Det var idel välkända - och amerikanska - bolag på scenen på Le Web som berättade om sina visioner och planer. Se bildspel

Topp 100 2011

Här finns lediga jobb!

De minglade på Topp100

Topp100 I går kväll samlades Webbsverige på Nalen där Internetworld delade ut priser till Sveriges bästa sajter. Se bildspel

Topp100 2011 - Internetworld:

Topp100-loggan för nedladdning!

Affiliatemarknadsföring

Förbjudet på nätet

Facebookmarknadsföring

Mingel från Webbdagarna Malmö

Nära 200 personer besökte Webbdagarna på Börshuset i Malmö. Nära 200 personer besökte Webbdagarna på Börshuset i Malmö. Se bildspel

Få saker gjorda

Morgondagens stjärnor

Han vet hur du lyckas

Rekrytering i sociala medier

Vem är du på nätet?

Vill de ha dig?

E-handla i grupp

ROI i sociala medier

Twitter ger nöjda kunder

Webbhotell

Webbhotell

Webbhotell

Butikerna missar mobilkunder

Argumenten för din satsning

Då når du kunden online

Så ser det ut inuti

Årets vokabulär

Koll på kalendern

Internetworld tipsar kontinuerligt om de hetaste evenemangen och konferenserna i webbvärlden. Läs mer här.

Tips om event!

Ny mobilsajt!


Läsarbloggen Loggen

Mest lästa

Det senaste!

Senaste numret!

Internetworld nummer 10

Nytt nummer av Internetworld - Internetworld:

Internetworld 10/2011

Senaste nytt: Internetworld

Internetworld bloggar

Nytt från Webbsverige

Driva Eget