Lotta Fredrikson, Hammer & Hanborg.
Lotta Fredrikson, Sverigechef på Hammer & Hanborg.

Webbstrateg? Det är dig de vill ha!


I framtiden kommer digital kom­munikation inte att ses som en unik kompetens utan som något ­integrerat i de flesta kommunikationsjobb.

Däremot kommer specialisterna att vara ännu mer specialiserade och generalisterna ännu bredare. Det hävdar Lotta Fredrikson, Sverigechef på rekryterings­företaget Hammer & Hanborg.

Just nu är strategisk kompetens inom sociala medier mycket efterfrågat av arbetsgivarna.
– Det är inte så många som har hunnit visa att de är meriterade strateger inom sociala medier ännu, därför är det efterfrågat. Webbkompetens är fortsatt viktigt, sedan kan man bredda det till alla digitala kanaler, säger Lotta Fredrikson.

Kommunikations- och webbkompetens får allt högre status på företagen och det märks bland Hammer & Hanborgs uppdragsgivare.

– Vi vet att kommunikationskompetens får en starkare position i företagen över tid. Det ser vi i vår undersökning Kommunikatören. Fler med den kompetensen sitter i ledningsgruppen och fler har chefsfunktion. För två år sedan började det här med sociala medier komma upp som en trend, men nu är integrering viktigare. Man tänker helhet, säger Lotta Fredrikson.

Något som har hjälpt till att höja statusen för kommunikationskompetensen är möjligheten att mäta, analysera och utvärdera de digitala insatserna. Det är något som tidigare har ­varit svårt att göra i off­linevärlden.

– Man gör mer upp­följning i dag. Fler digitala kanaler ger också en ­möjlighet att följa upp mer och det ger även bra möjligheter att positionera sig internt på företagen. Det är en möjlighet att stärka sin position, säger Lotta Fredrikson.

När det gäller den vanliga listan på mest eftersökta kompetenser från arbetsgivare, där egenskaper som strukturerad, självgående och flexibel ofta hamnar i topp, tycker hon att det lätt blir många floskler.

– En av våra gästbloggare skrev just att om det står att man ska vara självgående, vad betyder det? Att man inte har någon chef? Det finns ett annat sätt att beskriva det och göra strukturerade och vetenskapliga mätningar. Det är så de flesta jobbar i vår bransch



Reklamfilm mäts bäst på internet


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

kommentarer just nu. Kommentera du också!

Skriv en kommentarTill kommentarssidan

Reklamfilm mäts bäst på internet


Internetworld

Katarina Strömberg

Vad marknadsavdelningen kan lära av en Youtubestjärna


Internetworld

U2

Så undviker du de värsta kampanjtabbarna


Computer Sweden

It-veckan IDG

It-veckan: "Högsta kvartalsvinsten
ett bolag har gjort i historien"

Internetworld

Tony Högkvist

Därför behöver bra budskap inte bluffa


Internetworld

Cdon Marketplace

Cdon Marketplace växte med 48 procent under 2014


Internetworld

megaphone

Tre snabba tips för lyckade marknadskampanjer


Missa inte

Internetworldpodden
Internetworldpodden

Kundfokus på riktigt: Det hemliga tricket som alla missar



Andra har läst



Fler nyheter från Internetworld

Internetworld

U2

Så undviker du de värsta kampanjtabbarna


Computer Sweden

It-veckan IDG

It-veckan: "Högsta kvartalsvinsten
ett bolag har gjort i historien"


Internetworld

Tony Högkvist

Därför behöver bra budskap inte bluffa


Internetworld

Cdon Marketplace

Cdon Marketplace växte med 48 procent under 2014


Internetworld

megaphone

Tre snabba tips för lyckade marknadskampanjer


Internetworld

automile

Mp3-kungen kopplar
bilens tillbehör till webben



Internetworld

Zalando gör en Amazon - blir marknadsplats i UK


Internetworld

Kajsa Dahlberg McDonalds

Så lyckas du som digital marknadschef


Internetworld

computer user

10 smarta verktyg för digitala nomader


Internetworld

Swish

Storbankerna leder vägen för mobila betalningar


Internetworld

It-veckan: "Har han aldrig installerat ett program på sin jobbdator?"


Internetworld

IW podcast

"Google vill ju bara ta över ALLT"


Internetworld

3D Secure

Enklare att näthandla för SEB:s kunder


Internetworld

Cindy Gallop

"Jag jobbar bara med företag som verkligen vill sticka ut"


Internetworld

Ida Hällkvist Fyndiq

E-handlaren som inte klarar sig utan a/b-tester


Internetworld

Simon Dahla Conversionista

Så ökar du lönsamheten med hjälp av a/b-tester


Internetworld

Paulina Modlitba Söderlund

"Det här kan vi lära oss av katastrofbranden"


Internetworld

Volvo Made by Sweden Vintersaga

Ny succé i sociala medier för Volvo


Internetworld

"Var lyhörd och ärlig i sociala medier"


Internetworld

E-commerce Park

E-handelsprofiler startar e-handelskluster i Helsingborg


Internetworld

Google Shopping

Googles nya vapen mot Amazon: en köp-knapp


Internetworld

Magento 2

Populär plattform för e-handel blir mer kraftfull


Internetworld

Annelie Näs

Kan mobilen ersätta plånboken? Så gick det i praktiken


Internetworld

Martin Willers People People

"Så sätter vi Sverige på kartan igen"


Fler nyheter

Snart kommer nya Internetworld.se

Besökarna på Le Web

Internetworld har pratat med några av de tusentals besökarna på Le Web 2011. Många var svenskar. Se bildspel

Mycket amerikanskt på scenen på Le Web

Det var idel välkända - och amerikanska - bolag på scenen på Le Web som berättade om sina visioner och planer. Se bildspel

Topp 100 2011

Här finns lediga jobb!

De minglade på Topp100

Topp100 I går kväll samlades Webbsverige på Nalen där Internetworld delade ut priser till Sveriges bästa sajter. Se bildspel

Topp100 2011 Internetworld

Topp100-loggan för nedladdning!

Affiliatemarknadsföring

Förbjudet på nätet

Facebookmarknadsföring

Mingel från Webbdagarna Malmö

Nära 200 personer besökte Webbdagarna på Börshuset i Malmö. Se bildspel

Få saker gjorda

Morgondagens stjärnor

Han vet hur du lyckas

Rekrytering i sociala medier

Vem är du på nätet?

Vill de ha dig?

E-handla i grupp

ROI i sociala medier

Twitter ger nöjda kunder

Webbhotell

Webbhotell

Webbhotell

Butikerna missar mobilkunder

Argumenten för din satsning

Då når du kunden online

Så ser det ut inuti

Årets vokabulär

Koll på kalendern

Internetworld tipsar kontinuerligt om de hetaste evenemangen och konferenserna i webbvärlden. Läs mer här.

Tips om event!

Ny mobilsajt!


Läsarbloggen Loggen

Mest lästa

Det senaste!

Senaste numret!

Internetworld nummer 10

Nytt nummer av Internetworld Internetworld

Internetworld 10/2011

Senaste nytt: Internetworld

Internetworld bloggar

Nytt från Webbsverige

Driva Eget