Lotta Fredrikson, Hammer & Hanborg.
Lotta Fredrikson, Sverigechef på Hammer & Hanborg.

Webbstrateg? Det är dig de vill ha!


I framtiden kommer digital kom­munikation inte att ses som en unik kompetens utan som något ­integrerat i de flesta kommunikationsjobb.

Däremot kommer specialisterna att vara ännu mer specialiserade och generalisterna ännu bredare. Det hävdar Lotta Fredrikson, Sverigechef på rekryterings­företaget Hammer & Hanborg.

Just nu är strategisk kompetens inom sociala medier mycket efterfrågat av arbetsgivarna.
– Det är inte så många som har hunnit visa att de är meriterade strateger inom sociala medier ännu, därför är det efterfrågat. Webbkompetens är fortsatt viktigt, sedan kan man bredda det till alla digitala kanaler, säger Lotta Fredrikson.

Kommunikations- och webbkompetens får allt högre status på företagen och det märks bland Hammer & Hanborgs uppdragsgivare.

– Vi vet att kommunikationskompetens får en starkare position i företagen över tid. Det ser vi i vår undersökning Kommunikatören. Fler med den kompetensen sitter i ledningsgruppen och fler har chefsfunktion. För två år sedan började det här med sociala medier komma upp som en trend, men nu är integrering viktigare. Man tänker helhet, säger Lotta Fredrikson.

Något som har hjälpt till att höja statusen för kommunikationskompetensen är möjligheten att mäta, analysera och utvärdera de digitala insatserna. Det är något som tidigare har ­varit svårt att göra i off­linevärlden.

– Man gör mer upp­följning i dag. Fler digitala kanaler ger också en ­möjlighet att följa upp mer och det ger även bra möjligheter att positionera sig internt på företagen. Det är en möjlighet att stärka sin position, säger Lotta Fredrikson.

När det gäller den vanliga listan på mest eftersökta kompetenser från arbetsgivare, där egenskaper som strukturerad, självgående och flexibel ofta hamnar i topp, tycker hon att det lätt blir många floskler.

– En av våra gästbloggare skrev just att om det står att man ska vara självgående, vad betyder det? Att man inte har någon chef? Det finns ett annat sätt att beskriva det och göra strukturerade och vetenskapliga mätningar. Det är så de flesta jobbar i vår bransch



CIO's digitala strategi 2020 - vinna eller försvinna?


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


CIO's digitala strategi 2020 - vinna eller försvinna?


- Internetworld:

Julie Wood + Kickstarter

Kickstarter: "Ingen annan plattform har lika många användare"


- Internetworld:

Christian Rudolf

Konsten att hänga med i Googles förändringar


- Internetworld:

Stefan Löfven

Fem digitala tips till regeringsförklaringen

- Internetworld:

Ada Fredelius

Vad en startup bör veta (om media)


- Internetworld:

Stefan Löfven med frågetecken

Falsk Löfven samlar följare på Twitter


- Internetworld:

skrikande mun

Så svor vi under valnatten


Missa inte

Internetworldpodden
Internetworldpodden

Tre livsnödvändiga egenskaper för att bli en modern marknadsförare




Andra har läst




Facebook-box

Fler nyheter från Internetworld

- Internetworld:

Christian Rudolf

Konsten att hänga med i Googles förändringar


- Internetworld:

Stefan Löfven

Fem digitala tips till regeringsförklaringen


- Internetworld:

Ada Fredelius

Vad en startup bör veta (om media)


- Internetworld:

Stefan Löfven med frågetecken

Falsk Löfven samlar följare på Twitter


- Internetworld:

skrikande mun

Så svor vi under valnatten


- Internetworld:

Producthunt

Product Hunt uppges få storinvestering



- Internetworld:

Kicks Colour ID

Sminkkedjan mäter hyn i butik, säljer på nätet


- Internetworld:

Linus larsson

Microsoft fattar att Minecraft är mer än spelet


- Internetworld:

johan Larsson

Hjälp oss hitta
Sveriges hetaste startups


- Internetworld:

Klout och mediapilot

Nu ska Klout sponsra svenska twittrare


- Internetworld:

Kickstarter-projekt

4 succér på Kickstarter... och en svensk joker


- Internetworld:

Mobil-gata

Här får mobilstirrare en egen gata


- Internetworld:

Kickstarter

Kickstarter öppnar i Sverige


- Internetworld:

Julia Skott

När det verkar för bra för att vara sant...


- Internetworld:

Jimmie Åkesson

Domänhandlarens kupp mot Åkesson


- IDG.se:

It-veckan: "Microsoft vill köpa sig coolhet"


- Internetworld:

valfie.se

Valfie: "Man tröttnar på hånargänget"


- Internetworld:

Poddpanel

Är tumbetalning framtiden?


- Internetworld:

Mobilen som shoppingverktyg

Mobilanpassning, var god dröj


- Internetworld:

Tink

Tink tar in 28 miljoner för Europasatsning


- Internetworld:

burning man, staty

Se bilderna från Burning Man


- Internetworld:

Gudrun Schyman

Gudrun Schyman får rätt till sin adress


- Internetworld:

Volumental

Miljonregn över Volumental


- Internetworld:

E-barometern Q2 2014

Svensk e-modehandel pressad av Zalando


Fler nyheter

Snart kommer nya Internetworld.se

Besökarna på Le Web

Internetworld har pratat med några av de tusentals besökarna på Le Web 2011. Många var svenskar. Internetworld har pratat med några av de tusentals besökarna på Le Web 2011. Många var svenskar. Se bildspel

Mycket amerikanskt på scenen på Le Web

Det var idel välkända - och amerikanska - bolag på scenen på Le Web som berättade om sina visioner och planer. Det var idel välkända - och amerikanska - bolag på scenen på Le Web som berättade om sina visioner och planer. Se bildspel

Topp 100 2011

Här finns lediga jobb!

De minglade på Topp100

Topp100 I går kväll samlades Webbsverige på Nalen där Internetworld delade ut priser till Sveriges bästa sajter. Se bildspel

Topp100 2011 - Internetworld:

Topp100-loggan för nedladdning!

Affiliatemarknadsföring

Förbjudet på nätet

Facebookmarknadsföring

Mingel från Webbdagarna Malmö

Nära 200 personer besökte Webbdagarna på Börshuset i Malmö. Nära 200 personer besökte Webbdagarna på Börshuset i Malmö. Se bildspel

Få saker gjorda

Morgondagens stjärnor

Han vet hur du lyckas

Rekrytering i sociala medier

Vem är du på nätet?

Vill de ha dig?

E-handla i grupp

ROI i sociala medier

Twitter ger nöjda kunder

Webbhotell

Webbhotell

Webbhotell

Butikerna missar mobilkunder

Argumenten för din satsning

Då når du kunden online

Så ser det ut inuti

Årets vokabulär

Koll på kalendern

Internetworld tipsar kontinuerligt om de hetaste evenemangen och konferenserna i webbvärlden. Läs mer här.

Tips om event!

Ny mobilsajt!


Läsarbloggen Loggen

Mest lästa

Det senaste!

Senaste numret!

Internetworld nummer 10

Nytt nummer av Internetworld - Internetworld:

Internetworld 10/2011

Senaste nytt: Internetworld

Internetworld bloggar

Nytt från Webbsverige

Driva Eget

Utvalda Whitepaper

Så når er affärskritiska webb högre tillgänglighet
Inriktning, profilering och anpassning
Information på villovägar inom offentlig sektor

Heta whitepapers

Pressmeddelanden Till sajten | Nyhetsbrev

Vendors Voice

    Aktuella events från IDG