Linkedin-experten, Marie Tham, it-rekryteringskonsult på ­Poolia, har stor erfarenhet av Linkedin och använder verktyget i sitt dagliga arbete.

Hur utnyttjar jag som företagare Linkedin på bästa sätt?
– Kombinera ditt personliga nätverk med en proffsig företagssida. Det ska vara tydligt vad du har att erbjuda och hur du kan erbjuda det. Det är också viktigt att du själv är aktiv, det duger inte att lägga ut information och vänta på att bli uppsökt.

Vilka är de smartaste verktygen?
– Att skapa forum och grupper för diskussioner. Där kan du sprida ditt varumärke, hitta nya kompetenser och knyta kontakter. Företag kan profilera sig och hålla koll på var man befinner sig i förhållande till sina konkurrenter.

Vad ska jag tänka på när jag ska rekrytera?
– För att få optimal nytta av Linkedin när du ska rekrytera behöver du vara aktiv och ha ett stort nätverk. Ett sätt att vidga sitt nätverk inom rätt område är att använda forumen. Är du aktiv där öppnas de övriga forumdeltagarnas profiler upp. Bjuder du in helt nya personer till ditt nätverk på Linked­in är det bra att skriva ett par rader om varför du bjuder in dem. Se också till att du hittar rätt nyckelord i dina annonser. Då blir det träffsäkert och du når rätt på en gång.

Vad ska jag tänka på när jag ska marknadsföra mitt företag?
– Vill du vara ett specialistföretag inom ett område är mitt råd att skapa ett diskussions­forum. Där kan du dela med dig av information och diskutera med andra specialister inom området. Det bidrar till att framställa ditt företag som ett företag i framkant.

Vad får jag inte göra på Linkedin?
– Skriv inte en för tung företagssida. Sidan ska inte vara en ersättning för en hemsida, presentationen på Linkedin ska vara kort och koncis. Skapar du intresse på Linkedin kommer besökarna att söka upp din hemsida där du kan vara mer utförlig. Du ska också tänka på hur du uttrycker dig. Var trevlig och professionell.