– Jag tycker att rekrytering i sociala medier är aktuellt och viktigt. Grunden för alla företag är att hitta rätt kompetens, och sociala medier är en väldigt användbar kanal för detta. Just nu är det mycket skrämselpropaganda kring hur företagen rekryterar i de sociala medierna, att man inte får lägga ut vad som helst och att alla Googlar dig hela tiden. Jag vill nyansera den bilden lite.

Hur ska den nyanseringen gå till?
– Upplägget har jag inte helt bestämt ännu, men det kommer att handla mycket om rekrytering som har fungerat, baserat på vad jag själv har testat. Det finns många framgångsrika rekryteringsexempel från USA, som använder sig av sociala medier i rekryteringssyfte på ett helt annat sätt än vad vi gör i Sverige.

Menar du att amerikanerna har kommit längre än Sverige?
– Ja, absolut. De är åtminstone ett par år före oss där. De använder till exempel Linkedin på ett helt annat sätt, mer systematiskt. Ibland är Linkedin de amerikanska företagens enda rekryteringskanal. Vi går mot samma utveckling här i Sverige, men vi är inte där ännu.



Johannes Sundlo pratar om rekrytering i sociala medier som en del av okonferens-spåret på Webbdagarna, där de andra deltagarna har röstat fram de ämnen de helst vill höra mer om.

Läs mer om programmet
här!