När Facebook öppnade möjligheten till Facebook deals kopplat till incheckningar hos företag även i Sverige hoppade flera stora aktörer på, bland andra H&M och McDonalds. Än så länge provar många företag sig fram för att utvärdera vad som fungerar.

Samtidigt dyker det upp aspekter av till exempel incheckningar med koppling till sociala medier som inte alla har tänkt på. Att till exempel checka in på en plats på Facebook för att få ett erbjudande från ett företag innebär också att användaren exponerar händelsen i sitt eget nätverk. Och även om många gärna checkar in när de sitter på en lyxrestaurang är det inte lika säkert att samma agerande sker vid gatuköket.

Fenomenet med incheckningar mognar och utvecklas. På bloggen Checkain.se, som handlar om geotjänster, skriver Maria Hägglöf om incheckningen som både begravd och återuppstånden. Hon beskriver hur plats och position blir ett lager hos allt fler tjänster, utan att vi för den skull tvingas checka in.

Den svenska musiktjänsten Tunaspot vill få oss att koppla musik till geografiska platser, att skapa olika soundtrack till verkligheten. Och svenska Tripbirds jobbar med en social resesajt som med hjälp av geografisk och social information från bland annat Facebook och Foursquare ska hjälpa den som planerar eller är ute på resor. Platstjänsterna byter fokus från spelifiering och incheckning till att bli en tydligare del i användarens övriga liv med företagserbjudanden och rekommendationer.

Samtidigt beskriver it-sajten Datamation.com hur många användare har tröttnat på att försöka bli borgmästare över en plats eller jaga rabattkuponger från olika företag genom incheckningar.

I stället tror skribenten Jeff Vance att vi allt mer kommer att använda kontextbaserade tjänster. Han beskriver det som en sammansmältning mellan geotjänster och sociala medier. En kontextbaserad app skulle kanske veta när du precis lämnat jobbet att det samtidigt släppts extrabiljetter till en match som den vet att du är intresserad av att se.

Den skulle fråga om du vill köpa biljetter och om du säger ja, även boka bord på en restaurang i närheten av arenan. Enligt Jeff Vance kommer vi få se en utveckling åt här det hållet under 2012.

Fakta

17 procent av alla mobilanvändare i USA räknas som ”early adopters” som använder platstjänster.

83 procent använder aldrig platstjänster. Anledningen är att de inte har någon smart telefon, inte har behov av dem eller är oroliga för integriteten.

54 procent säger att rabatter och kuponger skulle vara den viktigaste orsaken till att de skulle börja använda platstjänster.

1 procent säger att olika typer av “badges” (medaljer) skulle motivera dem att använda platstjänster.

De 20 vanligaste check in-platserna (via Facebook) i Sverige. Här visas plats, antal följare på Facebook samt antal incheckningar i januari 2012.

1. Stockholm-Arlanda Airport: Terminal 5:
2 361 / 98 650
2. Göteborg Landvetter Airport: 
2 737 / 79 330
3. Liseberg:
137 832 / 54 786
4. Gröna Lund:
104 675 / 50 101
5. Stockholms centralstation:
1 381 / 34 625
6. Ikea Kungens Kurva:
1 279 / 26 228
7. Stockholm-Arlanda Airport: Terminal 4:
256 / 25 695
8. Filmstaden Sergel:
1 598 / 23 000
9. Göteborgs centralstation:
1 139 / 20 934
10. T-Centralen:
378 / 19 882
11. Scandinavium:
1 299 / 18 588
12. Fotografiska museet:
133 400 / 18 483
13. Kista Galleria:
6 948 / 18 249
14. Nordstan:
3 020 / 17 828
15. Gekås Ullared:
2 528 / 17 370
16. Restaurang Riche:
3 113 / 17 131
17. Skansen:
9 523 / 16 471
18. Berns:
1 139 / 15 379
19. T.G.I. Friday’s Kungsträdgården:
953 / 15 292
20. Filmstaden Heron City:
1 126 / 14 842