Det mullrar i Luleå. När vi kliver av planet på Kallax flygplats startar en grupp med Jas-plan ovanför våra huvuden och det öronbedövande ­ljudet studsar mot bländvita snövallar i det gnistrande solskenet. Men det är inte bara jetmotorer som gör väsen av sig här. Sedan det stod klart att Face­book etablerar ett av världens största datacenter en bit utanför staden har Luleå hamnat på ­kartan och fått internationellt genomslag. Sam­tidigt finns en stark it- och tekniktradition sedan mer än 40 år tillbaka, då Luleå tekniska universitet, LTU, grundades.

Vi tar taxi från flygplatsen in till stan och kan inte låta bli att prata med chauffören om hennes syn på utvecklingen. Hur mycket bryr sig Luleåborna om Facebookbygget, till exempel?

– Det sägs att anläggningen kommer att förbruka motsvarande en procent av hela Sveriges el, men det låter otroligt mycket. Det är nog snarare en promille. Att CNN gör ett reportage härifrån Luleå säger en del. De bevakar ju stora krigshärdar och annat, och så den här etableringen. Men det händer mycket annat här nu också, med nya gruvor i Pajala bland annat. Det är inte bara Facebook.

Det är inte tal om annat än att Facebookbygget har varit en snackis på stan i Luleå. När taxin svänger in på Storgatan kör vi förbi två stora isskulpturer. Den ena ­föreställer en groda med en rutschbana på ryggen, den andra är en gigantisk ”gilla-hand”, direkt hämtad från Facebooks gränssnitt.

Med utsikt över isvägen ute på vattnet kör vi ­vidare till området strax norr om stan, där universitetets campusområde ­ligger tätt ihop med entreprenörsbyn Aurorum ­Science Park och den världs­kända byggarbetsplatsen där datacentret ska stå klart senare i år. På vägen dit passerar vi Luleå Näringsliv på Kyrkogatan. Företaget ägs till 51 procent av näringslivet och till 49 procent av kommunen.

I samma hus samsas även flera andra aktörer som alla samverkar för att gynna företagandet och nyetableringar i området. Vd:n Matz Engman är inte på plats just i dag, ­vilket är ganska typiskt för hans funktion. Han har en utåtriktad roll med många resdagar för att knyta kontakter och skapa intresse för Luleå som etableringsort.

När vi når Matz Engman är han i Stockholm för möten med Facebook och Spotify samt besök på ”Facebook Hack Day”.

– Vi har jobbat mycket med triple helix-tänket (när universitet och högskolor, företagande och ­offentlig sektor samverkar i en verksamhet för att skapa tillväxt, reds. anm.). När vi pratar utveckling sitter alla beslutsfattarna i samma styrelse. Det är mycket närmare inom nätverken än i Stockholm, en stor stad har en annan hierarki. I våra framtidsluncher samlar vi alla vd:ar från LKAB och andra bolag, utan att prata agenda. I stället handlar det om ”Vem kan göra det här och hur kan du hjälpa till?”, säger Matz Engman.

Berättelsen om hur luleå  blev platsen där ­Facebook valde att etablera sitt första datacenter utanför USA är både inspirerande och speciell. Världens strålkastarljus riktades helt plötsligt mot staden i norr med billig och redundant el, gynnsamt klimat för serverkylning, en närhet till universitetet och ett ekosystem av innovation. Det sistnämnda kanske inte tycks jätteviktigt när det gäller att hitta en bra plats för en serverhall, men enligt Matz Engman är det inte oväsentligt.

– Vi har ett tekniskt universitet där it är en stor del, och en science park fokuserad på it och telekom. Det första gsm-samtalet kom från Luleå och det har funnits en röd tråd i it-kunnandet. Jag har alltid själv drömt om att etablera ett stort företag i Luleå. Det här är inte bara en datahall, det är starten på en ny digital industri-era i Luleå.

arbetet med att få en så stor aktör som Facebook till Luleå började för flera år sedan och etableringen är inget som har skett av en slump. Matz Engman har själv varit entreprenör och drivit flera bolag. När han senare jobbade som konsult drev han projektet Invest in Luleå för att få igång ny­etableringar inom alla branscher. Luleå näringsliv hyrde in honom för att hjälpa till med att få tag i intressanta etableringar.
2006 såg han Microsofts vd Steve Ballmer prata om molntjänster och insåg att det krävs lagring och stora serverhallar för den typen av tjänster. Hallar som kräver mycket el. När han träffade ­elbolag blev det tydligt hur elmarknaden fungerade och att det fanns stora fördelar med tillgången till relativt billig el i regionen.

Han jobbade tillsammans med Invest Sweden i Stockholm, som har säljare ute i världen, och bestämde sig för att skicka iväg en egen delegation från Luleå. Med i den lilla delegationen på sju till åtta personer fanns även representanter från Luleå energi, vilket var ett smart drag.

– Vi sålde Sverige, men vi kunde peka på Luleå i och med att vi hade ett energibolag från norr med oss. Efter mötena hade vi flyttat fram Sveriges position rejält. Många av företagen vi träffade stod i begrepp att etablera sig i Europa. 19 oktober 2009 satt jag på Facebooks huvudkontor i Palo Alto och skrev min första statusuppdatering och två år senare har vi i princip etablerat dem.

– Man förstod inte hur coolt det var, säger Matz Engman och det märks att det inte är första gången han får berätta om hur det gick till att ta Facebook till Sverige och Luleå.

Samtidigt verkar han fylld av engagemang och driv, vilket antagligen är en av nyckelfaktorerna bakom framgången.

Nu vill Matz Engman rida på Facebookvågen så mycket det går. Han vill ha fler etableringar i kommunen och bygget av datacentret öppnar många dörrar.

– Vi kan säga: ”Vilken fantastisk tillväxt det är i Luleå just nu. Det dög åt Facebook och det borde duga åt er.” Det gäller att se till att vi får igång en positiv attityd hos folk. Det här är större än vad många i Luleå förstår. Det tog 150 år för LKAB att nå den omsättning som Facebook har fått på åtta år. Men vi har basnäringen att tacka för uppbyggnaden av samhället och elnätet.

Vi fortsätter vår tur ut från stan och anländer till byggarbetsplatsen för Facebooks datacenter inom bara några minuter. Här pågår bygget för fullt och man är precis i färd med att bland annat lägga tak på den 317 meter långa och 15 meter höga byggnaden. Nina Jacobsson från byggföretaget NCC möter oss och visar runt oss på byggarbetsplatsen.

NCC gick ihop med ett amerikanskt bolag som bygger liknande datahallar i USA för att kunna göra jobbet. Än så länge finns tillstånd att bygga en serverhall, men det finns planer på att etablera två till. Hallarna innehåller ett avancerat fläkt- och kylsystem som ska hålla rätt temperatur för servrarna och all teknik i hallarna medför relativt höga kostnader för själva installationen.

Facebooks serverhall ligger bara ett långt stenkast från Aurorum Science Park. Det är Luleå näringslivs entreprenörsby med inkubatorsverksamhet och en mängd företag i olika skeden av startup-cykeln. En del är även att betrakta som etablerade verksamheter.

När tidigare nämnde Matz Engman lämnade jobbet som vd för parken tog Fredrik Kallioniemi över. Han har själv startat flera bolag under sin tid på Aurorum, varit marknadschef på Oricane, och har stor erfarenhet av vad det innebär att vara entreprenör i Luleå. Han jobbade även länge på Telia med olika typer av utvecklingsprojekt och produkter som såldes externt.

Fredrik Kallioniemi andas och lever entreprenörsskap. Det märks när han vallar runt oss bland de olika husen på området och han berättar ivrigt om de olika bolagen. Här jobbar 1 000 personer i cirka 80 företag. I närheten finns även tungviktare som Ericsson och Tieto ­Enator och de räknas som en del av parken.

När Fredrik Kallioniemi etablerade sig i Luleå gick han bland annat med i Internetbay, en samverkansorganisation inom it-branschen i norra Sverige. Numera sitter han i styrelsen. Han är en spindel i nätet och i rollen som chef för Aurorum får han användning för alla sina kontakter i näringslivet och bland entreprenörerna. Redan tidigt i sitt eget företagande såg han styrkan i att bygga ­relationer och att nätverka med människor.
– För min del hade det en avgörande betydelse att jag hamnade just här i parken. Det finns en volym av människor och ett kontinuerligt utbyte. Mitt mål var att träffa en ny person eller ett nytt bolag varje dag. Gör man det i sju-åtta år hinner man träffa tusentals människor och då har man något att dela med sig av.

En del av Aurorum Science Park är inkubatorn Arctic Business Incubator. Där får entreprenörer tillgång till ­affärsrådgivare och kontakter med investerare, både på regional och på internationell nivå. Inkubatorn drivs av LTU Holding, Norrlandsfonden, Längmanska företagarfonden, Luleå och Skellefteå kommun samt B.I.G Sweden, Innovationsbrons satsning på inkubatorer.

– Inkubatorn kan man sitta hos i ungefär tre år. Man tänker sig att det är den tid man behöver för att hitta stabilitet i bolaget och gå från idé till finansiering, säger Fredrik Kallioniemi.

Samma dag som vi besöker Aurorum Science Park hålls ett planeringsmöte inför ett kommande karriärevent, där studenter från universitetet ska träffa företag under ”speed dating”-liknande former.

Det finns hela tiden en samverkan mellan Aurorum, universitetet och andra aktörer inom näringslivet. Med på mötet den här dagen är Fredrik Kallioniemi och Lisa Kjellgren Holmfrid från Aurorum, Jennie Hägg från LTU Karriär och ­Peter Parnes, professor vid LTU.

Den sistnämnde är kanske mer känd som ”Dr Peppar, the mad scientist” på internet. Han startade företaget Marratech, som utvecklade webbaserad videokonferensteknik. Företagets tekniska plattform och patent köptes av Google för 100 ­miljoner kronor 2007 och blev en viktig del i den video­teknik som Googles tjänster använder i dag. Nu är han tillbaka i universitetsvärlden som lärare och forskare, men också med viktiga erfarenheter från företagandet.

– Den stora skillnaden jämfört med 1990-­talet är att det nu finns mycket mer hjälp att få. Det finns inkubatorer och andra som hjälper dig. Vi ­lärare har dörren öppen. Jag hjälper en del studenter med företagande tack vare min bakgrund, säger Peter Parnes.

LTU Karriär startades 2008 och arbetar med att skapa mötesplatser och kontakter mellan studenter och näringsliv men också med karriärplanering. En viktig utmaning är att få företag i Norr­botten att förstå och närma sig universitetet samtidigt som studenterna ska våga stanna kvar ­efter avslutad utbildning.

– Vi vill att fler studenter ska se möjligheten att stanna kvar i Luleå. Det är många som kommer upp hit för att plugga, men 95 procent flyttar tillbaka. Norrbotten står inför ett ganska stort problem med kompetensförsörjning inom it-branschen. De som utexamineras är det huggsexa om, säger Jennie Hägg från LTU Karriär.

Alla aktörer vi träffar betonar samarbetet ­mellan kommun, näringsliv och universitet. ­Luleå tekniska universitet är relativt ungt jämfört med andra lärosäten. Samtidigt har det hela tiden funnits en nära relation med industrin och ­näringslivet.

Birgitta Bergvall-Kåreborn är professor och prorektor. Hennes forskning har varit fokuserad på miljöer för utveckling av digitala tjänster samt distribuerad och användarcentrerad design och innovation. Facebooketableringen kan komma att ­betyda mycket för henne och universitetet.

– Vi blir en viktig spelare för att se till att det finns bra kompetens i regionen. För etableringen med den första serverhallen har vi den kompetens som behövs, både på universitetet och i näringslivet. Men blir det tre serverhallar och fler företag som vill ha egna serverhallar, då är det en helt annan fråga och då måste vi se till att det finns bra utbildningar med studenter som har rätt kompetens, ­säger hon.

Samtidigt är det en utmaning att rekrytera studenter till vissa utbildningar. Det finns fortfarande en skepsis mot it-branschen som lever kvar från it-bubblan, samtidigt som det finns ett skriande behov av den typen av kompetens just nu. Birgitta Bergvall-Kåreborn hoppas att Facebookbygget ska dra till sig ett kluster av tyngre aktörer.
– Facebook ser gärna att andra företag också kommer hit och generellt ser man att industrier tenderar att klustra sig i olika regioner. Om vi om några år har ett antal serverhallar här kommer många it-industrier ha en fördel av att vara nära. Bara att ha underhåll på serverhallarna är en industri i sig, som ligger lite vid sidan av men har en koppling. Sedan kan man tänka sig att utvecklingsföretag tycker att det är bra. Vi har Ericsson som ligger här vid campus, Telia vill växa och nu har vi Facebook som kommer hit. Även om tekniken överbryggar avstånd finns det en enkelhet i att kunna gå fem minuter och träffas.

Vilket är Luleå tekniska universitets framgångsrecept?
– Vi är duktiga på samarbete med näringslivet och vi har hittat ett sätt där vi får bra forskning samtidigt som vi når ut och gör nytta i de företag vi samarbetar med. Tittar vi bakåt ser vi att vi har ­vågat prova nya saker och det har varit positivt med nytänkande och entreprenörsanda. Vårt samarbete med företagen gör också att vi har koll på vad som är viktigt just nu och på kommande trender, säger Birgitta Bergvall-Kåreborn.

Även om Luleå ligger långt från storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö är avståndet i tid inte särskilt stort, speciellt inte jämfört med närmare orter och universitet.

– Det går fortare för oss att ta oss till Stockholm än till Mittuniversitetet eller till Umeå. Det senare kan ofta ta längre tid med få avgångar och du ­måste åka buss, tåg eller bil. Vi brukar säga att det är långa avstånd, men nära till allt, säger Birgitta Bergvall-Kåreborn.


« Föregående Sida 1 2 3 4 av 4 Nästa »