Facebook och Twitter är i dag närmast självklara kanaler för företag med någon form av sociala medier-strategi. Men Youtube glöms ofta bort i sammanhanget, trots att det är en gigantisk och väldigt ­social tjänst och trots att video är ett av de mest kraftfulla kommunikationssätten på webben i dag.

Visst finns det videoplattformar som av vissa anses mer ”affärsmässiga” än Youtube, som till exempel ­Vimeo, men ingen slår i dag Youtubes förmåga att nå fram och göra det lätt för folk att hitta dina videoklipp. Här är ytterligare tre skäl till varför du inte får glömma Youtube:

1. Youtube är världens näst största sökmotor och dessutom nära integrerad med Googles vanliga sökfunktion. Om du har innehåll på Youtube som är relevant beskrivet och taggat med smarta nyckelord har du goda chanser att hittas av ­intresserade sökare. Det är fullt möjligt att komma upp i listan över relaterade videoklipp även om du inte är någon jättespelare.

2. Youtube finns överallt, lättillgängligt i mobiler, surfplattor och tv-apparater.

3. Det är billigt att annonsera eller köpa klick på Youtube. Att köpa sig synlighet är i dag betydligt billigare på Youtube än på Facebook.



Så här gör du:

1. Skaffa ett Googlekonto. Antagligen har du redan ett Gmailkonto. Det kan du använda för att logga in på You­tube. Det kan dock vara smart att skapa ett separat konto för företaget för att slippa blanda ihop klippen och få tydlig kontroll över företagets sociala aktiviteter.

2. Logga in på Youtube och skapa en kanal för företaget. Välj ditt kanalnamn och användarnamn med samma omsorg som du väljer domännamn. Det handlar om ditt ­varumärke och möjligheten för andra att hitta dig.

3. Skriv en bra och tydlig beskrivning av ditt ­företag. Använd nyckelord som är relevanta för det du gör och som är tillräckligt nischade för att dina ­potentiella kunder ska använda dem.

4. Lägg upp en egen bakgrundsbild. Enkelt, men ­nödvändigt för att ge känslan av att din kanal är väl om­händertagen. Välj också en bra bild att använda som din avatar, till exempel företagets logga.

5. Ladda upp dina videoklipp. Ge dem namn, beskrivningar och nyckelord med samma omsorg som du jobbar med sökoptimering på företagets webbplats. Använd samma ord som dina potentiella kunder använder när de söker efter produkter eller tjänster inom ditt område.


Fakta

Tänk nytta för användaren först, snarare än marknadsföring. Satsa på innehåll som tillför något som mottagarna kan ha nytta av i sin vardag. Instruktionsvideoklipp är exempelvis perfekta ur den aspekten och ofta uppskattade.

Ljudet är viktigt. Se till att din video har bra ljud. Så länge ljudet är bra ger det ett proffsigt intryck, även om bilderna inte är i världsklass.

Sprid videon själv.  Sitt inte och vänta på att folk självmant ska hitta till företagets Youtubesida. Se till att publicera och tipsa om dina video­klipp i alla dina andra kanaler, som på sajten, på Facebook och via Twitter. I många fall får du kanske flest ­visningar av dina videoklipp på andra platser än på Youtube.

Call to action. Ha alltid en tydlig uppmaning till besökarna att klicka vidare till företagets hemsida, er sida på Appstore eller liknande när de har sett något av era ­videoklipp. Ha en klar plan för vad du vill att användarna ska göra när du har fångat deras uppmärksamhet och anpassa din kommunikation därefter.