När internet var nytt fanns användarna överallt. Minsta lilla innebandylag eller kompisgäng hade egna diskussionsforum. Ibland skapades lite större communities som samlade flera på samma plats, till exempel Lunarstorm och Shortcut, båda med en tydlig nisch. Lunarstorm var för ungdomar, Shortcut för karriärfokuserade vuxna.

Samtidigt kryddades den sociala webbtillvaron med traditionella mejllistor och chattar i olika form. I huvudsak var dock användarna utspridda på många plattformar och sajter.

I dag ser bilden lite annorlunda ut. Även om många forum och nischade sociala sajter fortfarande­ finns kvar framstår Facebook mer och mer som en social infrastruktur, framför allt för människor under 40 år. Enligt undersökningen ”Svenskarna och internet” använder 63 procent av alla internet­användare Facebook.

Det är något fler kvinnor än män som är aktiva och den stora ­toppen finns i åldersgruppen 16 till 19 år, där 93 procent använder sajten. Med ungefär halva svenska folket på Facebook går det dock inte att prata om det som ”något ungdomarna gör”. Till exempel använder nästan 60 procent av 35- till 46-åringarna Facebook varje vecka.

Många sajter använder även användarnas Facebookidentitet för inloggning, vilket ännu mer kopplar samman sajter utanför plattformen med Facebooks infrastruktur. Håller Facebook på att bli utgångspunkten för den sociala närvaron på ­nätet, med sina möjligheter att skapa stängda och öppna diskussionsgrupper, event och nischade ­sidor? En plats som både rymmer den personliga kommunikationen och nyhetsflödet, men också ersätter många av de uppgifter och funktioner som finns hos andra communities och sociala sajter.

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg ser i alla fall själv på sajten i det perspektivet. Hans budskap är att de närmaste åren kommer att handla om att bygga appar ovanpå den sociala infrastruktur som skapats av Facebook. Han tror också att företag som tidigare inte har fokuserat på sociala funktioner nu kommer att integrera det i sina appar.

Samtidigt sker en motsatt utveckling. Populära appar som Instagram eller spel som Wordfeud och Rumble har alla egna chatt- och kommentarsfunktioner. Den omåttligt populära bildtjänsten Pinterest är ytterligare ett exempel. Vi kommenterar, ”lajkar” och diskuterar återigen på flera platser och på flera plattformar.

Är det för tidigt att prata om en utbrytning från Facebook som det enda stora nätverket där alla finns? Danska Henriette ­Weber är webbstrateg och entreprenör. Hon tror på Facebook även i framtiden, dock kanske i en lite annorlunda roll än vad sajten har i dag.

– Jag tror att Facebook kommer att bli social infra­struktur för många av oss, men som en andra inbox, mer än där det roliga händer. Det roliga nu för tiden händer irl och uppkopplat. Pinterest, ­Instagram, Amen, Quora och Eyeem är bra exempel på det, säger hon.

När vi analyserar skillnaderna i användandet mellan unga och vuxna måste vi sudda ut begreppet digital, enligt Henriette Weber.

– När det gäller unga människor tror jag till skillnad från de vuxna att de inte riktigt bryr sig. För många av dem är Facebook det roliga med internet. Vi vuxna funderar på frågor som ”Ska min dotter få köpa den där 90-dollarsdraken från Dragonvale som hon velat ha så länge” och ”Är jag hopplöst ute eftersom jag inte tror på digitala valutor inuti spel?”. Jag ser också vuxna kämpa med det faktum att varje barn har sin egna, aktiva skärm nu för tiden, säger hon och fortsätter:

– Som jag ser det handlar det inte om att kontrollera huruvida barnen är framför en skärm eller inte, utan om vad de faktiskt gör där, om de använder det för spel eller till en förlängning av ”verkligheten”. Jag tycker inte att man kan prata om ­digitalt längre, men man kan prata om uppkopplingsbar.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Har du ledsnat på Facebook?
Just nu
50% 50%