Sida 1 / 2

Två entreprenörer på resa
En vinter för två år sedan  irrade två unga svenska entreprenörer runt i San Fransisco. De hade skramlat ihop sina sista pengar för att bekosta resan. Och resan, ja, den var alldeles nödvändig. Det var i alla fall vad Jaikugrundaren Juri Enge­ström hade sagt till dem: De var helt enkelt tvungna att sätta sig på ett plan till San Fransisco. Först på plats bland världens bästa digitala entreprenörer skulle de förstå vad som var gångbart och inte, först där och då skulle de veta vad det egentligen var de skulle satsa på när de kom hem.

Nu satt Henrik Berggren och David Kjelkerud därför i vardagsrummet hemma hos Caterina Fake, som bland annat har grundat extremt omtalade tjänster som Flickr och Hunch. Mötet skulle visa sig vara helt avgörande. Men inte enbart på grund av Caterina Fakes kunskap och erfarenhet, utan eftersom det slumpade sig så bra att hon älskade böcker. Just böcker var nämligen vad svenskarna var intresserade av.

Deras tankar gick ungefär såhär: Boken är på väg att ta klivet in i den digitala världen. Rimligen borde det finnas massor av intressanta tjänster man kunde bygga. Bara man visste lite mer om ­behoven.

Caterina Fake bjöd in dem till sitt vardagsrum och serverade grönt te. Efter ett tag gled samtalet in på frågan om vilket det sociala objektet i en bok kunde vara. Det vill säga: Vad i en bok skulle kunna bollas mellan användare i ett socialt nätverk på internet? Caterina Fake funderade. Sedan ropade hon plötsligt:

– Guys! Wait!

Hon reste sig och rusade snabbt upp för trappan. När hon kom ned igen hade hon med sig ett exemplar av James Joyces Odysseus. Hon slog upp boken och visade hur sidorna såg ut. De var fullständigt nedklottrade.

Caterina Fake berättade att hon läst boken fem gånger. Hon hade lagt väldigt mycket tid på att skriva anteckningar i marginalerna. Och nu, när hon bearbetat boken så omsorgsfullt, ja, vad kunde hon då göra?

Egentligen ingenting.

Hon kunde inte dela anteckningarna med andra, eftersom vissa var för privata. Och det fanns inget smidigt sätt för henne att skicka vidare de tankar som hon skulle vilja sprida, eftersom allt var på papper. Här, i anteckningarna, fanns det sociala objektet – och här fanns behovet hos publiken.
I det läget förstod de två svenskarna vad det var de skulle syssla med. Ja, Juri Engeström fick rätt. Nu visste de precis vad de ville bygga: en social tjänst för delandet av de erfarenheter man får av att läsa en bok.

– Jag sa: Caterina – jag måste få ta en bild på dig nu, berättar Henrik Berggren.

– Så tog jag ett foto där hon höll upp sin bok. Det var uppenbart att det fanns något vi kunde ta ett grepp på när det gällde understrykningar och anteckningar. Och det var konstigt att ingen hade tänkt på det innan.

Väl hemma startade Henrik Berggren och David Kjelkerud Readmill, ett av alla de nya digitala bolag som satsar på att slå sig in i bokbranschen. Över hela världen syns just nu en våg av startupföretag med liknande inriktning: att addera nya värden till bokupplevelsen och skapa nya sätt för publiken att upptäcka böcker.

Några av dem kommer troligen så småningom att förändra bokvärlden i grunden, på samma sätt som till exempel Napster, The Pirate Bay eller Spotify kom att påverka musikbranschen för alltid.

I bokvärlden återkommer också jämförelsen med musikbranschen gång på gång i diskussionerna. Det är kanske inte så konstigt. Mycket talar för att förlagen är i ett liknande läge som musikbolagen var i för tio år sedan. Digitaliseringen är oundviklig, men ännu vet ingen var lönsamheten kommer att finnas, eller hur mycket det digitala klivet kommer att påverka innehållet eller sättet vi konsumerar litteratur på.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning