Boss har slängt sig på rygg bredvid mina fötter och rullar förtjust runt i någonting smutsigt. Hans husse, som vill förbli anonym, halar upp en smart mobil ur byxfickan och riktar kameran mot djuret medan det kråmar sig med magen i vädret. Om en liten stund kommer bilden ha 5 000-8 000 likes på Instagram.

– Folk älskar foton när Boss ligger på rygg, säger han och stoppar tillbaka telefonen.

Det som i dag alltså endast kan ses som ett rätt lyckat onlinekoncept började som en prestigelös Facebookgrupp sommaren 2012, där folk som varit med på samma midsommarfest kunde ladda upp bilder de tagit på Boss.

Rätt snabbt började det trilla in följare utifrån, och efter dryga två månader hade sidan en fanbase på 1 000 personer. Boss husse (eller far, som han själv kallar sig) började genast läsa på hur man bygger sin publik i sociala medier och studerade liknande sidor. I september 2012 startade han ett Instagram-konto, ursprungligen tänkt som ett medel att dra trafik till Facebooksidan. På knappt ett år har han fått över 60.000 följare.

– Man kan säga att jag utgick ifrån Dexters psykopatprofil när jag planerade hur jag skulle sköta Boss varumärke, säger han och skrattar.

– Jag drog redan från början starka riktlinjer för vilken inriktning och tema kontot skulle ha, vad jag skulle dela och inte, till exempel figurerar inga människor på bild, det finns inget som kan kopplas till religion och allting är på engelska så att så många som möjligt ska kunna läsa.

Som för att understryka att han har lyckats ligger dagens Metro på bänken bredvid honom, med en artikel om Boss på framsidan.
– Media börjar visa intresse nu, förklarar han lugnt.

Hur gick du till väga för att bygga upp en fanbase?
– Jag lägger ner mycket tid på arbete runt omkring kontot för att få in nytt blod. Jag interagerar, gillar liknande bilder och sidor. Jag går in på andra hundars Instagram, tittar igenom deras följare och går in på var och en av dem och gillar deras senaste bild. Ungefär 20-50 procent av dem kommer sedan hitta mig och börja följa kontot, eftersom vi har samma intressen. Jag använder mig även en hel del av instagrams videofunktion, videos hamnar fortare i “Popular feed” och då går det snabbare att få nya följare.

Att vara en internetkändis manager kräver även total onlinenärvaro. Boss konto uppdateras löpande med nya bilder ungefär tre till fyra gånger om dagen, planerat till klockan 14, 16, 20 och 22. Två dagars nyårsledigt är det enda avbrottet kontot haft sedan starten.
– Men jag kommer aldrig ta ledigt från Instagram igen, försäkrar han.

Under sommarens ledighet utan Boss såg han istället till att förproducera bilder som han sedan la upp från semestern för att hålla kontot flytande. En konsekvent strategi är viktigt.

I dag blir Boss igenkänd även utanför molnet, och blir stoppad på gatan och i parker. Han har till och med haft sina första fanträffar, bland annat ett par på besök från Finland, och om en vecka har husse lovat att möta upp några franska fans.

– En gång fick jag gratis mat i en food truck på gatan för att de kände igen Boss, skrattar han och tycks få svårare att behålla sin anonymitet för varje sekund.

Varför har just Boss blivit så poppis?
– Utöver att jag är noga med att publicera bra bilder, många först tagna med systemkamera, förstod jag ganska snabbt att min ingång till att lyckas var att skriva bra bildtexter. Självklart behöver du proffsiga bilder i en kanal som Instagram, men det finns många med bättre bilder än jag men som har sämre bildtexter, och de får färre följare. Jag använder även mycket rekvisita på Boss, vilket genererar fler likes och kommentarer.

– Jag har alltid sagt att jag inte ska bli för stor för mig själv, tillägger han.

– Om folk mejlar eller frågar mig saker ska jag kunna svara. Jag försöker svara på alla kommentarer. Det är lättare online, jag är lite mer restriktiv med uppmärksamheten irl (in real life).

Medan husse inte vill dela strålkastarljuset tuggar Boss, lyckligt ovetandes, på en gratis korv från en kioskägare som precis fått syn på honom. Livet leker, och snart sitter bilden av hans trubbiga tryne även på T-shirts och mobilskal.

– Jag har köpt en webbadress till Boss nu och ska starta en webbshop. Mitt mål för ett år sedan när allt det här började var att kanske få ett företag att sponsra mig med en gratis hundsäng. Nu är ju inte det så intressant längre, menar han och berättar att han precis fått sina första konsultuppdrag för att hjälpa andra med Instagram.

I framtiden finns även tankar om att låta Boss ge sig in i reklambranschen.

Vad skulle du aldrig publicera?
– Jag har aldrig lagt upp en bild på Boss där han sitter och skiter. Fast jag har faktiskt funderat på att börja göra det, han har så rolig blick när han bajsar!


Boss tips för att lyckas på Instagram:

  1. Använd dig av webbtjänsten ink361 för att leta fram liknande konton med samma intressen eller nisch som du. Gå igenom deras följare och gilla dem och deras bilder.
  2. Bilderna är kommunikation, bestäm dig för ett ämne och håll dig till det.
  3. Alla bilder måste ha bildtext, gärna roliga och välskrivna.
  4. Använd mycket hashtags, varje bild bör ha runt 30 stycken, dock inte i bildtext utan i en kommentar under.
  5. Uppmuntra till interaktion! Ställ frågor i bildtexten och svara på kommentarer.

Fakta

Namn: Boss.
Är: Fransk bulldog.
Ålder: 2,5 år.
Familj: En människa, man och 26 år.
Bor: Södermalm, Stockholm.
Intressen: Rulla på rygg.
Aktuell: Som medie- och internetkändis.
Var: instagram.com/bossthefrenchbulldog och facebook.com/bossthefrenchbulldog