Clas Ohlsons kampanj där användare får hjälpa till och ”riva” den gamla sajten kilobyte för kilobyte har fått en del uppmärksamhet på webben och sociala medier de senaste veckorna. Men vad händer sedan? Vi ringde och frågade Catrin Folkesson som är e-handelschef på butik- och postorderjätten.

Vad är de viktigaste sakerna som blir annorlunda med nya sajten?
– Vi har helt bytt tekniskt plattform, till en mer internationellt gångbar, multikanalplattform. Vi fokuserar inte bara på e-handel, utan vill jobba i alla kanaler. Själva sajten kommer att se helt annorlunda ut rent designmässigt. Den kommer ha ett annorlunda sätt att navigera, med mer produktinformation och relaterade produkter. Annorlunda, men på ett bra sätt. Och sen mycket service som är en hjärtefråga för oss. Det ska vara lätt att få tag på någon när man behöver hjälp. Nya sajten kommer att ha en live chat med kundtjänst. Och skulle man vilja så kan vi ta över kontrollen och surfa åt kunden, som i butiken, då personalen kan ta kunden till hyllan och visa och förklara, men online. Vi kommer också lägga till en redaktionell del på sajten, med projektbeskrivningar, guider, inspiration och artiklar, sådant som kan hjälpa kunden i egna projekt eller vardagliga bestyr. Som en kunskapsbank online. Vi har också en helt ny del bara för reservdelar. Det är kanske inte så många som vet att vi även säljer det, men vi har massor av reservdelar. Man behöver inte alltid kasta bort en produkt, man kan laga den eller byta en del. Det vet vi att kunderna uppskattar.

Vad har varit de största utmaningarna under ombyggnaden?
– Vi har lärt oss att stora projekt tar längre tid än vad man tror. Och det är stort projekt vi har gjort, hela förändringsprocessen har varit en utmaning. Både tekniskt sett och i processer i organisationen, och hur man ska göra det på bra sätt. Det är inte bara att snickra på lösningen som syns utåt, utan också det interna förändringsarbetet. Det är inte alltid superlätt, men det har varit en spännande och rolig resa.

Har ni inspirerats av någon annan e-butik i bygget?
– Vi har våra kärnvärden och det som vi vill erbjuda, samtidigt tittar vi såklart på hur andra har gjort och vad som uppskattas av kunderna. Sen tittar vi åt Europa och USA där de är duktiga på multikanaler då detta inte bara är e-handelssatsning. Men framför allt har vi pratat mycket med våra kunder, gjort fokusgrupper, intervjuer och frågat dem vad de vill ha.

Ni har som sagt en rolig kampanj där man får riva den gamla sajten, vad har ni fått för reaktioner på den?
– Väldigt positiva kommentarer i artiklar, på Twitter etc. Det är en rolig och framför allt annorlunda grej. Det är jätteroligt, jag lever upp när jag tänker på det. Den känns väldigt Clas Ohlson att man får riva och använda verktyg.

Och på vilka mer sätt kommer ni att marknadsföra den nya sajten?
– Den som väntar får se.