Kyssjohanna.se startades 2006 av Carin Carlberg, med ambitionen att sälja smycken på nätet. Konkurrensen inom sektorn var redan vid starten stor och för att nischa sig satsade Kyssjohanna på märkessmycken.

Inledningsvis var det tufft, försäljning via internet var inte någon självklarhet för mer exklusiva märken på den tiden. I dag är Kyssjohanna marknadsledande inom märkessmycken på nätet i ­Norden, med 26 000 kunder och 65 leverantörer.

Sedan starten har sajten utvecklats mycket, inte minst betalningslösningarna.

– När vi startade fanns det två betalningsalternativ: man kunde föra över pengar till vårt konto eller betala med postförskott. Vi startade som en hobbybutik och trodde väl inte att det skulle bli så stort, säger Carin Carlberg.

Rätt snabbt efter starten insåg hon och kollegan Britta Kull att de behövde förbättra sina betalningsrutiner. Exempelvis hände det att beställningar mot förskottsbetalning aldrig blev betalda, vilket ledde till att de tvingades sitta och hålla på varor som aldrig skickades iväg.

– Vi lade till fakturabetalning genom Klarna först, eller Kreditor som de hette då. Vi väntade rätt länge med kortbetalning, det var fortfarande rätt krångligt i början.

I november 2011 startades även en engelskspråkig version av Kyssjohanna. Tidigare var kortbetalning det enda betalalternativet för kunder i utlandet, men i samband med sjösättningen av den internationella versionen lade de även till Paypal som betalnings­alternativ.

– Det har gått jättebra. Det är främst utländska kunder som använder Paypal, exempelvis i Tyskland gillar de det väldigt mycket, men vi har även kunder i Sverige som betalar via Paypal. Jag har inga konkreta siffror än för vi har haft det så kort tid, men det kommer in många beställningar varje dag.

Kyssjohanna använder jetshop som butiksplattform sedan ett antal år, efter att tidigare ha använt E-butik. Carin Carlberg är på det stora hela nöjd med samarbetet.

– Vi efterfrågade en snabbkassa rätt länge, för att kunderna skulle kunna slippa login och konton och sådant. Det finns nu sedan ett år tillbaka, men det tog ett halvår från det att vi började fråga tills det kom. Sedan blir det lite fyrkantigt att sitta inne i ett mallat system ibland. Samtidigt är det väldigt smidigt att ha tillgång till ett bra supportsystem.

På frågan om var i köpprocessen problem kan tänkas uppstå för företagets kunder pekar hon ut två specifika tillfällen.

– Det första är de som får problem vid själva betalningen. De har testat, och så verkar det som om något har gått fel och då är de rädda att det ska bli dubbelbetalning och försöker inte igen.

Det andra problemet handlar om olika leverans- och fakturaadress.

– Många vill ha leveransen till jobbet för att de ska köpa en present och inte vill att tjejen ska se paketet, men vi erbjuder inte olika adresser om man handlar mot faktura. Då är det viktigt att man är tydlig i kassan så att kunden förstår varför de måste välja ett ­annat betalningsalternativ, så att de inte struntar i beställningen i stället.

Som för så många andra e-handlare ligger 2012 års fokus för Kyssjohanna på att få igång en riktig mobilbutik.

– Vi är väldigt angelägna om att få en sådan så fort det går.

Utvecklingen går så fort, vi måste hänga med. Den mobila shoppen är vår första ­prioritet nu, säger Carin Carlberg.