De mobila butikerna har i regel färre funktioner för att inte komplicera handlandet på de små skärmarna. Dessutom föredrar de flesta kunder att handla via faktura när de handlar mobilt.

– Jag har inga direkta siffror på det, men min känsla är att folk är mindre benägna att betala med kort i telefonen. Det förtar den mobila känslan om man måste ta upp sitt kontokort eller sin bankdosa, säger Jonas Karlsson som är operativ chef på Askås.

Än så länge använder de mobila butikerna ­nästan enbart de gängse betalningsmetoderna för e-handel, med övervikt för faktura- och avbetalningslösningar som anses vara det som hittills lämpar sig bäst för det lilla formatet. Hur det kommer att se ut om ett antal år är långt ifrån klart. Många projekt som försöker utnyttja mobilens speciella potential är ännu i sin linda eller har knappt ens nått utvecklingsstadiet.

– Det är mycket nya tankar kring betalningar på väg in nu, som kommer ur mobiltrenden. Vi håller på med en koppling till Payair till exempel, där man jobbar med qr-koder som basen i betalningslösningen. Jag tror att det kommer att komma många sådana lösningar framöver, där man använder mobiltelefonen som en enhet för betalning, säger Jonas Karlsson.

Postens e-handelsexpert Arne Andersson tror att någon form av standard för mobila betalningar kommer att komma, men att det kan ta tid.

– Det är många som vill in på det här området, potentialen är enorm. Google Wallet, Paypal, Payair, Payex – vad ska kunderna satsa på? Det finns en risk att man som leverantör eller som enskild e-handlare går fel väg, som en del gjorde när de satsade på fel format för videobandspelare, säger han.

Ett initiativ kommer från de svenska mobiloperatörerna, som i den här frågan har gått ihop och startat ett gemensamt bolag, kallat 4T. Det ska i samarbete med Payex lansera en lösning för mobila betalningar till sommaren. Arne Andersson är försiktigt optimistisk inför samarbetet.

– Jag välkomnar att operatörerna kommer in. På sikt är det nog de som har bäst chans att få ordning på det här. Det ligger så klart i deras eget intresse också, de tjänar grova pengar på betalningar som görs via sms i dag och vill inte bli av med sin bit av kakan. Men det är viktigt att det inte blir för dyrt för e-handlarna att använda­, då finns risk att de kommer att tveka, säger Arne Andersson.

Även kortföretagen vill ha en del av kakan. Exempelvis meddelade Visa före jul att de startar ett center dit utvecklare av betalningslösningar kan vända sig direkt för att få hjälp i sitt arbete. Tanken är så klart i förlängningen att de ska bygga sina produkter baserade på Visas plattform.

En fråga att ta ställning till inför den mobila e-handeln gäller formatet: app eller en mobil version av den vanliga sajten? De experter som Internetworld har talat med är alla eniga: För den normalstora e-handelsbutiken är en mobil variant att föredra.

– Företagen måste vara ärliga mot sig själva och ställa den tuffa frågan: Varför ska någon ladda ner just deras app? De måste erbjuda ett jättestort innehåll och ha ett stort värde för att jag ska tycka att det ska vara värt att gå runt med just deras app i min telefon, säger Arne Andersson på Posten.

Även leverantörerna av e-handelsplattformar ­råder i nästan samtliga fall sina kunder att satsa på en mobil webb.

– Vi har valt att fokusera på en mallbaserad, mobil webbsatsning, säger Jonas Karlsson på Askås.

Tanken är att man som e-handlare inte ska behöva göra några egentliga förändringar i sina system. Surfar kunden in på sajten via mobilen appliceras mobilanpassade mallar och funktioner per automatik.

– Att utveckla appar för varje enskild kund blir en mycket större investering, och problemet med en app är att det krävs mycket innan man laddar ner den. Det passar bara för de allra största ­webbutikerna, säger Jonas Karlsson.

Tvärtemot vad man skulle kunna tro, med tanke på den starka app-trenden de senaste åren, verkar inte suget efter en egen app vara så där överdrivet stort bland e-handelsbutikerna. Olle Hyberg, som är affärsutvecklare på plattformsleverantören Litium, säger att de har haft några kunder som efterfrågat det, men att de allra flesta tycker att det viktiga är att företaget får en bra mobil närvaro.

en utmaning för de mobila butikerna är att anpassa de erbjudanden som möter kunden när han eller hon surfar in via telefonen.

– Försäljningen i mobilen kommer att bli mer kampanjbaserad. Det passar när man är i rörelse, vilket man oftast är när man använder mobilen. Hela sortimentet ska finnas även i mobilbutiken, men man ska lyfta fram de produkter som passar extra bra, säger Olle Hyberg på Litium.


Fakta

Det företag som har lyckats ­överlägset bäst att få människor att handla i mobilen på global basis är Apple. Men företagets App Store för Iphone och Ipad är delar av ett slutet ekosystem. Utomstående aktörer har hittills inte släppts in och fått ta del av kunddatabasen som har flera hundra miljoner registrerade kontokort, och inget tyder heller på att Apple är på väg att öppna upp.

Facebook gör ingen hemlighet av att företaget på sikt hoppas att den virtuella valutan Facebook Credits, som i princip bara fått fäste i USA och används för att köpa tillägg i spel, ska växa till något större. Skulle Facebook kunna bli en mäktig aktör inom mobila betallösningar överlag?

– Om Facebook utvecklar och får snurr på en affärslösning liknande den Apple har, men som inte håller sig enbart inne i en motsvarighet till Itunes Store, vore det väldigt intressant för framtiden. För vad är det vi använder mest i våra smarta mobiler? Facebook. Därför är det redan nu viktigt för butiker att finnas väl representerade i Facebooks mobila plattform, säger Arne Andersson på Posten.

1. Besökarna vill kunna handla. År 2012 räcker det inte att bara visa upp dina produkter på den mobila webben.

– Jag vill påstå att i princip alla vill ha möj­ligheten att handla. Det är ett stort trafikflöde som kommer via mobiler i dag, i snitt ungefär tio procent av besöken, säger Jonas Karlsson på Askås.

2. Våga tänka enkelt. Den mobila webben bygger till viss del på förenkling. Vilka funktioner är viktiga för din butik och vilka produkter ska lyftas fram? Använd dina statistik­verktyg för att se vad besökarna vill ha.

– Kolla hur kundens beteende ser ut. Visst säljs det en del produkter för tiotusentals kronor via mobilen, men den stora massan, de som surfar via mobilen på bussen, är troligen på jakt efter något annat, säger Olle Hyberg på Litium.

3. Satsa på enkel­het även i kassan. De specifika mobila ­lösningarna för betal­ning har inte mognat ännu. Kanske räcker det om du erbjuder en fakturalösning?
– Faktura- och avbetal­nings­lös­ningar ger ett snabbt och bra flöde genom kassan, säger Jonas Karlsson på Askås.