Lengow är en software-as-a-service-lösning som optimerar och analyserar lönsamheten på de produktkataloger som indexeras hos marknadsföringskanaler som prisjämförelsesajter, retargeting, sponsrade länkar och marknadsplatser. Tanken är att därmed spara tid och pengar åt e-handlare som inte behöver hantera flera olika prisfiler och kan avaktivera olönsamma produkter direkt i verktyget.

– Det är bra för e-handlare som inte har jättemycket tid att se till att prisfilerna är så bra som möjligt för varje kanal. Man vill gärna vara överallt men man har ofta inte tid att ändra i sin katalog, utan anpassar prisfilen bara litegrann och så skickar man i väg den, säger Felicia Kron, Skandinavienchef för Lengow.

Om man anpassar prisfilen optimalt till varje unik kanal, innebär det att all information finns med och syns för konsumenterna, vilket leder till att e-handlaren slipper många nyfikna klick som inte ger avslut, eftersom konsumenter som får tydlig och riktig information från början klickar endast då de är redo att köpa produkten, vilket gör produkten mer lönsam.

– När konsumenter går in på prisjämförelsesajten och finner e-handlarens produkt, så kanske någon information saknas, det kanske inte står något pris, produktbeskrivningen är knapphändig, det står inte om den finns i lager och titeln kanske inte är tillräckligt informativ. Då kommer kunden att klicka på annonsen av nyfikenhet och kanske upptäckta att produkten var dyrare än de trodde, inte finns i lager och så vidare, och låter då bli att köpa. Då e-handlaren betalar per klick, så betalar man för ett klick i onödan, förklarar Felicia Kron.

Hon berättar att man kan göra sina produkter mer lönsamma genom att enkelt avvaktivera de produkter som inte fungerar hos en partner, då kommer den inte att indexeras i den kanalen nästa gång.

– Vi jobbar med alla möjliga e-handlare, både de som har 20 produkter i sin katalog och de med över en miljon. 80 procent av våra kunder är e-handlare, de resterande 20 procenten är marknadsföringsbyråer och agenturer som hanterar marknadsföringen åt sina kunder, och använder Lengow för att förbättra lönsamhet för dem, säger Felicia Kron.

Lengow startades i juli år 2009 och är i dag marknadsledande i Frankrike. Nu satsar det på att slå internationellt och vänder sig därför till Skandinavien och Sverige där det är trångt av e-handlare och konsumeter på internet.

– Det finns inte fler sådant här verktyg som ser till att hjälpa e-handlare på det här sättet. I Skandinavien använder vi internet mest i hela världen, så rent potentiellt är det en stark marknad.