Många e-handlare har det senaste året börjat inse att de behöver en tydlig mobil närvaro, eftersom en allt större del av trafiken kommer via våra telefoner och surfplattor. Trenden med responsiv ­design, det vill säga att man bygger en enda sajt för alla ändamål men där utseende och funktionalitet anpassas per automatik utifrån vilken sorts skärmupplösning man använder när man besöker sidan, har dock inte slagit igenom brett ännu.

Moon-Suck Song är vd på Panagora, som är en av få leverantörer av e-handelssystem i Sverige som fullt ut omfamnat responsiv design. På frågan om vi kan vara säkra på att framtiden är responsiv säger han utan att tveka ja.

– Om ett par år kommer det att låta konstigt att vi ens ställde oss frågan. Andelen besökare som kommer från en mobil enhet ökar hela tiden, och att använda sig av responsiva sajter har bara fördelar, säger han.

Att bygga om sin webb till att bli responsiv är dock inget som sker i en handvändning. För e-handlare som redan är etablerade på den vanliga webben kan det finnas skäl att först skapa en separat mobil variant av sajten innan man går över till en responsiv plattform.

– Det kan vara klokt att börja så, om något går fel när man utvecklar den responsiva sajten. Det ger större kunskap om kundernas beteende innan man bygger responsivt.

För den som startar en ny e-handel från grunden finns bara fördelar med responsiv design, ­enligt Moon-Suck Song.

– Det finns ingen anledning att göra något annat. Att bygga om en e-handelssajt är nämligen inte helt enkelt, det är ett rätt stort projekt. Så det är mer kostnadseffektivt att bygga rätt från början om man har möjlighet.

Vilka är då fördelarna? Först och främst handlar det om effektivitet. I stället för att administrera en webb för vanliga datorer, en för surfplattor och en för mobiltelefoner, behöver man bara ta hand om en sajt, vilket sparar både tid och pengar.

– Dessutom går det att göra en responsiv sajt smart. Om man exempelvis vet att genomsnittsordern är lägre på en mobiltelefon än på en surfplatta, så kan man ställa in så att det automatiskt puffas för olika typer av produkter beroende på vilken sorts enhet man surfar in på sajten med, säger Moon-Suck Song.

Andra typer av smarta beteenden som en ­responsiv design kan dra nytta av är att olika typer av navigering och innehåll kan fällas in eller ut be­roende på vilken skärmupplösning en enhet har.

– Det vanligaste är att man har tre vyer, en för mobiltelefoner, en för surfplattor och en för datorer. Men det kan varieras ytterligare, till exempel beroende på om man använder mobilen och surfplattan i landskaps- eller stående läge.

Annelie Näs är produktansvarig på innovationsbyrån Young/Skilled, som bland annat bygger plattformar för e-handel. Hon har tidigare arbetat på mobiloperatören Halebop, där hon bland annat ansvarade för bygget av företagets responsiva sajt.

– En fördel som responsiv design har är att besökarna snabbt känner igen sig. Bygger man specifika sajter för mobiler och surfplattor är det lätt hänt att det blir olika information på sajterna, och att de struktureras olika. Med responsiv design kommer man ifrån det, säger Annelie Näs.

Annelie Näs menar att en responsiv sajt bör byggas från grunden, att basera den på en befintlig datorsajt låter sig endast göras i undantagsfall. I och med att mobilens andel av webbtrafiken bara kommer att öka, tycker hon dessutom att man ska se mobilen som utgångspunkten för sajten.

– Det är inte helt enkelt, mobile first innebär att allt inte kommer att få plats på förstasidan. Det krävs ganska mycket kunskap inom organisationen om hur internet fungerar och hur användare kommer till sajten för att kunna ta beslut om ­vilken information man ska prioritera. Men att göra det är nyckeln till en framgångsrik responsiv sajt, säger hon.

Hon medger att det kan kännas tomt och lite ödsligt att komma in på en avskalad mobile first-sajt från en vanlig dator.

– Men samtidigt är svensk design ganska stilren, så jag tror att det i stort blir en positiv upplevelse.

Hur kommer man fram till vilken information och vilka funktioner som ska premieras i den här avskalningsprocessen? Här kommer förmågan att läsa och analysera statistik in, säger Annelie Näs.

– Det är så klart olika beroende på vilken typ av e-handelssajt man har, men generellt är det så att tio procent av sidorna på en sajt står för 90 procent av besöken. Utifrån det kan man dra slutsatser om vilken information man måste ha på sin förstasida.

Möjligheten att anpassa den responsiva designen gäller även när det kommer till vilka betallösningar som ska erbjudas besökaren. Moon-Suck Song på Panagora säger att de förordar att man börjar med att kolla vilket land besökaren kommer ifrån.

– I Sverige föredrar många butiker Klarnas betalsätt som förstaval, medan man i Tyskland gillar Paypal. Att betala med kort i mobilen är krångligt, så det är inte alltid lämpligt att ha som förstahandsval.

Även Annelie Näs tycker att Paypal, där man ­efter att ha registrerat ett betalkort i deras tjänst en första gång endast fyller i mejladress och lösenord för att betala, är att föredra före kortbetalning.

– Att slippa plocka fram sitt kort när man sitter på bussen och handlar bara för att i nästa stund tappa det på golvet är mycket värt, avslutar hon.