Måste jag bygga en responsiv sajt?

Inte alla sjunger den responsiva sajtens lov, åtminstone inte fullt ut. Hos plattforms­leverantören Bright­step föredrar man ännu unikt mobilanpassade sidor när det gäller e-handel.

– De stora globala e-handelsplattformarna rekommenderar ännu inte responsiv design utan förordar att man specialanpassar för de viktigaste skärmstorlekarna så att man enklare kan optimera upplevelsen unikt. Vi har gjort en del responsiva sajter, bland annat vår egen sajt, men har än så länge valt att köra på unikt anpassade sidor när det är handelsfunktion i fokus, säger Mattias Pihlström, vice vd på Brightstep.

Action- eller browsingbaserad mobilsajt?

Annelie Näs på Young/Skilled rekommenderar att e-handlare tänker actionbaserat när de bygger mobilt. Här förklarar hon vad det innebär:

– Jag brukar lite generaliserande säga att det finns två typer av mobila sajter: action- och browsingbaserade. Actionbaserade sajter handlar om att skapa flöden. Air France är ett bra exempel, man möts av frågor: Vill du checka in, vill du boka en biljett, vill du kolla dina bonuspoäng? Allt handlar om flöden och det är mycket det mobilhandel handlar om. Bygger man mobile first tycker jag att det är bäst att bygga actionbaserat, folk har mindre tid, kortare tålamod och det får inte komma något i vägen. Det ska vara rakt på.

Är det dyrt med responsiv design?

Många e-handlare jobbar med små marginaler, och än så länge är det dyrare att bygga en responsiv sajt än en traditionell. Annelie Näs på Young/Skilled tycker ändå att det är en kostnad värd att ta.

– Absolut. Det är dyrare att bygga en responsiv sajt än en desktopsajt. Det är rätt få frontendutvecklare som kan göra det bra än så länge och framför allt är det få som kan det inom e-handelssegmentet som är rätt komplext. Men de flesta sajter får i dag 10 till 30 procent av sina besök från mobiler, och har man då inte en responsiv eller åtmin­s­tone mobilanpassad sajt är det många som avbryter sina besök väldigt snabbt, och det har man inte råd med.