Sida 1 / 9
2012 var ett tufft år för den amerikanska ­handeln. Samtidigt stod e-handeln för en försäljningsökning med 13 procent jämfört med 2011, och ­landade på en summa av 289 miljarder dollar, cirka 1,9 biljoner sven­ska kronor, enligt siffror från analysföretaget Comscore.

I USA finns också e-handelstraditionen ­­”Cyber Monday”, då det handlas som mest på hela året. 2012 för 1,5 miljarder dollar.

Resor stod för 103 miljarder dollar av den ­totala e-handeln i USA och den övriga handeln för 186 miljarder dollar. Den kategori som växte mest under 2012 är digitalt innehåll, som musik, tv, e-böcker och tv-program (se diagram på sidan 33). Tvåa kom hemelektronik och på tredje plats hittar vi kläder och accessoarer.

Mycket av e-handeln präglas av de stora aktörerna Amazon och Ebay. Runt omkring dem finns det även många startup-företag och vissa av dem har växt sig riktigt stora, som shopping­klubbarna Fab och Gilt.

Under tredje kvartalet 2012 investerades det mer riskkapital i e-handelsföretag i USA än det har gjorts sedan 2000, enligt en artikel i Bloomberg. Allt från rena konsumenttjänster till b2b-tjänster. Men under de senaste månaderna har värderingarna gått ner och marknaden har ­lugnat ner sig lite.

Det är många trender som pågår samtidigt i USA. Vissa av dem har funnits ett tag, andra är ­nyare och ­någon enskild trend har inte fått så stort fäste än.

En övergripande makrotrend som har utvecklats under många år är multikanaler. Den skriver vi om och pratar mycket om även i Sverige, och när Internetworld listade USA:s sex e-handelstrender för sex år sedan var den också med. Multikanaler handlar om försäljning på webben, i fysisk butik, i mobilen och via andra tjänster samt om hur de olika kanalerna samverkar.

– Det har inte ändrats så mycket de senaste åren, men företag investerar mer i multikanaler och är mer seriösa när det gäller det. Mycket handlar om att kunna beställa online och hämta varorna i en butik och även om att kunna använda e-handelslagret för produkter som kanske är slut i den fysiska ­butiken, säger ­Sucharita Mulpura, e-handels­­expert på multikanaler och konsumentbeteende på analysföretaget Forrester Research.

Dock har ett problem uppstått under de senaste åren när det gäller multikanaler, främst inom områden som hemelektronik, kläder och accessoarer. Det kallas ”showrooming” och innebär att kunder först går till en butik för att titta på en produkt, för att sedan handla den till ett lägre pris på nätet. Det har gjort att till exempel hemelektronikkedjan Best Buy från mars har infört prismatchning med andra handlare i sina butiker.

Personalisering är en annan makrotrend, som går in i flera av trenderna vi listar här. ­Innehållet riktas då till den som handlar, både i e-handelsbutiken, i mejl­utskick och i annan marknadsföring, för att öka konverteringen till köp.

Följ med till shoppingens hemland USA och ta del av rådande trender inom e-handel: m-handel, snabba leveranser, shopping­klubbar, prenumerationer, data, social e-handel och virtuella provrum.