– Jag har alltid dragit åt det digitala hållet. Nu är jag ansvarig för den externa webben och våra trevande försök att marknadsföra oss i sociala medier.

Hennes närmaste kollega sitter på Tieto i Österrike och Kristin Hammerman jobbar med att koordinera 60 medarbetare över hela världen i de 25 länder där Tieto har närvaro. De håller kontakt via mejl, telefon, chatt och videomöten. Resorna de gör till varandra är virtuella med hjälp av videokommunikation och onlinepresentationer.

– Exempelvis kommer vi att ha introduktionskurs i Google Analytics om några veckor där alla är med från sina datorer.

I år kommer Kristin Hammerman att fokusera på utveckling av nya kanaler, något man är bra på internt på Tieto där man har ett levande intranät och ett aktivt mikrobloggande i Yammer.
– Nu är utmaningen att flytta ut det externt också.

Hon är ansvarig för företagskontona på bland annat Facebook, Twitter och Youtube, men det arbetet utgår än så länge inte från någon konkret strategi.

– Just nu lägger vi örat mot marken och lyssnar på hur det fungerar där ute och än så länge är diskussionen om vårt varumärke sparsam. Jag funderar på hur vi ska göra framöver för jag tror till exempel inte att man är så intresserad av att följa ett företag utan snarare intressanta personer.

Kristin Hammerman har tidigare känt att det varit bråttom med att agera i sociala medier, men har ändrat sig.
– Jag tycker att det är bra att vi inte bara har hoppat på tåget utan kommer att göra en tydlig strategi och plan för det.

Prioritet i strategin är att jobba med begreppet ”social crm”, vilket innebär hur Tieto kan stärka sina kundrelationer och kommunicera digitalt.

– Det kommer att kräva ett förändrat synsätt här på Tieto. Mognaden är blandad hos oss som företag.
Därför är Kristin Hammermans roll i att anordna utbildningar och informera viktig. Men det handlar också övergripande om en ledarskaps- och medarbetarfråga på företaget, menar hon.