I dag lanserar Yelp sin tjänst i Sverige, det elfte landet företaget satsar på i Europa. Yelp har en sajt och mobilapp där användare kan söka efter och skriva recensioner för allt från restaurangbesök, massageterapeuter och frisörer till läkare.

Från starten kommer man från Yelps sida endast ha fokus på Stockholmsområdet och man har anställt en community-ansvarig som kommer att jobba med att utveckla tjänsten lokalt. Det genom att fysiskt samla användare, kontakta lokala företag och skriva veckovisa medlemsbrev.

Yelp startades 2004 i San Francisco och har i dag 66 miljoner användare i månaden. De senaste åren har man satsat på en internationell expansion och har lanserat i bland annat Frankrike, Schweiz och Holland.

Miriam Warren, marknadschef för Yelp i EuropaMiriam Warren, marknadschef för Yelp i Europa, är i Stockholm för att prata med journalister inför lanseringen. Hon åkte hit första gången redan förra sommaren för att påbörja den svenska etableringen.

Trots att det i Sverige finns nationella recensionssajter som Reco.se, Rejta.se och Allakartor.se-sajterna, och att incheckningstjänster som Foursquare och Gowalla inte har rönt några större användarsiffror här, tror hon att Yelp kan få fäste.

– Vi tittar på alla tjänster som redan finns på den lokala marknaden, men vi tycker inte att Sverige har det Yelp har. Vad vi hört mycket här, speciellt utifrån Iphone-appen, är att ”jag använde den i New York och jag vill kunna använda den här”, säger Miriam Warren.

– Vi är inte den enda lokala söksajten, den enda positioneringstjänsten eller sociala medier-sajten, men det är en sak som skiljer oss åt från andra och det är vårt starka community, hävdar hon.

Yelp har det företaget kallar ”Yelp elite squads”, vilka innebär fysiska träffar för sajtens mest aktiva medlemmar. Något som även kommer att anordnas i Stockholm.

På frågan varför man etablerar sig här i Sverige, som har en relativt liten potentiell användarbas sett till befolkningsmängd, svarar Miriam Warren:
– Vi ser ett litet, men rikt land med hög internetpenetration. Nära 100 procent. Många har också smarta mobiler. Människor med högre disponibel inkomst har fler möjligheter att gå ut och äta till exempel. Och människor som går ut vill kanske skriva om det.

Lokala företag kan registrera ett konto på Yelp och lägga in foton och information om sin verksamhet. De kan också svara på recensioner publikt eller privat och ge incheckningserbjudanden till kunder som besöker dem.
– Att checka in tycker vi adderar trovärdighet till recensionerna. Har man som användare själv varit där flera gånger så betyder det något, säger Miriam Warren.

Att ge erbjudanden till användare som checkar in är gratis för företag, som kan locka med rabatter eller annat.
– Människor kommer till Yelp för att ta reda på var de ska spendera sina pengar och det ger ett stort värde för företagen, menar Miriam Warren.

I USA och Kanada tjänar Yelp pengar på annonsering och köpta sökord, men det är något man ännu inte har lanserat i Europa. När det kommer kan Miriam Warren inte svara på. Hennes fokus är marknadsföring och inte försäljning, säger hon.

Yelp har anlitat en användargrupp i Sverige som har börjat lista lokala företag och skriva recensioner inför lanseringen. Miriam Warren hävdar samtidigt att Yelp bara visar recensioner som är sanna och inte är från företagen själva. Det genom en hemlig algoritm som rensar ut vad som är spam och inte.