– Det ska bli jätteroligt. Det kommer finnas många där som har intressanta infallsvinklar på hur man gör skillnad i företagen. Jag vill komma med en till. Det kommer att bli 20 personliga minuter med mycket egna åsikter.

Vad tänker du gå närmare in på?
– Jag ska prata om vilka ansträngningar som krävs av företagen för att de ska göra skillnad på riktigt med sina projekt. På Doberman arbetar vi mycket med service- och upplevelsedesign. Hur man skapar ett värde av någonting. Men i dag finns ingen generell uppfattning av vad det egentligen innebär att göra skillnad. Som företag kan man till exempel inte bara anlita en konsult och säga "gör det här".

Hur menar du? Ställs det för höga krav på konsulter?
– Både ja och nej. Det är inte alltid företag inser hur mycket tid och energi de själva måste lägga ner på att skapa förändringar och driva igenom projekt, tillsammans med konsulterna. Men främst tror jag att man ofta har för låga krav på sig själva, att det inte krävs så mycket jobb. Men det gör det.

Har du något exempel på företag som gjort skillnad?
– Ja, SVT Play, till exempel. De har skapat en skillnad i hur folk tar del av webb-tv.


Läs mer om programmet på Webbdagarna här!