Ett bra nyhetsbrev bygger på logik, enligt Lina Rödin, som är crm-ansvarig på nätresebyrån Mr Jet. Ämnesraden är det första mottagaren ser, så hon lägger mycket krut på att den ska bli bra. Lina Rödin prenumererar själv på många nyhetsbrev och försöker studera sitt eget beteende. Vad får henne att öppna ett visst utskick, men att strunta i ett annat?

– Korta och konkreta ämnesrader är det första, det andra är rubriken och därefter texten. Jag för­söker tänka att hela tiden leda mottagaren framåt, ge dem lite mer information hela tiden. Sedan avslutar jag med en ”call to action”, leder in mottagaren på en landningssida till exempel, berättar hon.

Hos Mr Jet försöker man vara sparsamma med nyhetsbreven. Hellre ett för lite än ett som skickas ut bara för sakens skull.

– Vi vill ge något extra till våra lojala kunder, som tips och specialerbjudanden som man inte hittar på sajten annars. När vi har riktigt bra kampanjer på flyg, hotell och hyrbilar kommunicerar vi ut det, men de perioder när vi inte har de riktigt bra erbjudandena försöker vi låta bli att skicka något.

Vid sidan av de rena nyhetsbreven jobbar Mr Jet även med uppföljande mejl.

– Om man bokar flygresor genom oss har vi erbjudanden som går ut via e-post om att även boka hotell på destinationen. Sedan har vi planer på att börja göra utskick som uppmanar till att skriva hotellrecensioner efter att man har bott på hotell som bokats via oss, säger Lina Rödin.

I dagsläget har Mr Jet bara ett gemensamt nyhetsbrev som går ut till alla prenumeranter, men det finns planer på att segmentera det.

– Vi har bra förutsättningar för det i vår databas och kommer att prova det i framtiden. En tanke är att göra det när vi har flygkampanjer. Det är olika priser på resorna beroende på vilken flygplats man startar sin resa från, och då kan nyhetsbreven visa korrekta priser för dig direkt beroende på vilken flygplats du har angett som din egen.

Hur stor andel av resorna som bokas efter klick i nyhetsbrev får Lina Rödin inte berätta, men hon understryker nyhetsbrevens betydelse för Mr Jet.

– I och med att hela vår affär ligger på nätet är sök naturligt nog den allra viktigaste kanalen för oss, men nyhetsbreven utgör en jätteviktig del av vår kommunikation.

Att studera utfallet av Mr Jets e-postmarknadsföring är något Lina Rödin ägnar mycket tid åt.

– Det finns en uppsjö statistik att följa och analysera. Men jag försöker att inte krångla till det för mycket, jag använder ett enkelt Excelark och följer upp vilken ämnesrad vi hade, när brevet skickades och vad det gav i öppningsgrad och antal klick. Man lär sig otroligt mycket genom att studera de här sakerna, säger Lina Rödin.

Avslutningsvis säger hon att vikten av en bra databas inte ska underskattas. Med det följer att man hellre vill ha rätt prenumeranter än för många prenumeranter.

– Det är viktigt att tydligt visa var man ansluter sig till nyhetsbrevet, men också var man avregistrerar sig, så att man får en hög kvalitet på databasen. Det blir lättare att analysera statistiken då. Sedan måste man våga testa också. I många utskickssystem i dag är det enkelt att dela upp ett utskick i två halvor och testa olika ämnesrader eller layouter och se vilken som ger bäst effekt, säger Lina Rödin.

--
Uppdatering 2014: Lina Rödin arbetar inte längre i samma position hos Mr Jet.