En företagsblogg kan hjälpa dig att skapa djupare­ relationer med dina kunder, skildra ditt ­företags kultur och även öka konverteringen i din e-butik. Bloggen är en effektiv och flexibel marknadsföringskanal, där du enkelt kan nå ut med ditt budskap på dina egna villkor. Men hur blir man framgångsrik i sitt företagsbloggande?

Vi frågade tre företag, med olika syften för sitt bloggande, hur de tänker kring sin företagsblogg.

Anders lindh är senior konsult på utbildnings­företaget Mongara, som använder bloggen för att marknadsföra sina konsulttjänster.

– Vi låter våra konsulter och partners skriva om våra tjänster. Vi är övertygade om att vi i konkurrens med andra kollegor i branschen måste göra skillnad i hur och vad vi kommunicerar. Det handlar om att ­lägga till något till vårt erbjudande. I bloggen får vi chans att göra en personlig koppling till våra tjänster. Jag tror att kunden uppskattar det, säger Anders Lindh.

Jakob Törnell är projektledare för bloggen Mynewsdesk People, som skildrar Mynewsdesks kultur i syfte att förmedla bilden av ett mänskligt och levande företag.

– Vi skriver fyra till fem inlägg i veckan på vår blogg och gör det på engelska för att kunna nå ut till en större läsekrets. Hos oss är det viktigt att man som anställd känner att man kan vara den man verkligen är. Inget är för stort eller för litet för att bloggas om, säger ­Jakob Törnell.

Nanna Hedlund är marknadschef för ­kosmetikkedjan Kicks, som använder företagsbloggen för att marknadsföra produkter och öka konverteringen i ­e-butiken.

– Vi använder företagsbloggen primärt för att engagera målgruppen och informera kring nyheter, trender och skönhetsrelaterade tips. Den är i dag även en av våra största trafikkällor för köp på kicks.se och bidrar därför till omsättningsutvecklingen, säger Nanna Hedlund.

Fakta

Anders Lindhs råd och tips:

1. Prata inte politik. Tänk på att alla dina kunder inte delar samma värderingar som du själv.
2. Bjud på dig själv och dina tankar kring din bransch, och skriv inte för långa, tråkiga och självklara texter. Då tappar du läsaren.
3. Koppla dina flöden från Twitter, Facebook och Linkedin till din blogg för att ta plats i bruset.

Att tänka på: Undvik att enbart trycka ut dina erbjudanden i bloggen utan att bjuda på något, som tankar och tips kring din produkt eller tjänst eller bara en god historia.

Jakob Törnells råd och tips:

1. Ha tålamod, bloggandet tar tid. Det viktigaste är att komma igång och skriva.
2. Bestäm vem som ska skriva. Kanske finns det någon oväntad person inom organisationen som skulle älska att blogga?
3. Använd bilder och videofilmer i bloggen, det är saker man fastnar för. Blanda kvalitet på bilder och video, så är ni inte låsta i att materialet måste vara av en viss kvalitet.

Att tänka på: Bloggen måste uppdateras och ha ett syfte och ett mål. Att skriva en blogg om en företagskultur men inte uppdatera den är detsamma som att man inte har någon kultur att berätta om. Då är det bättre att inte blogga alls.

Nanna Hedlunds råd och tips:

1.Uppdatera ofta och se till att svara på kommentarer och frågor.
2. Håll dig till ditt område, det är ju därför kunderna är nyfikna på just er blogg.
3. Tänk igenom syftet med bloggen så att du kan avsätta de resurser som krävs för att få lönsamhet.

Att tänka på: För några år sedan använde vi externa redaktörer för att skriva inlägg på bloggen åt oss. Det slutade vi med och kommer inte att göra om. En av de mest centrala delarna med en företagsblogg är att den är personlig och verkligen kommer inifrån företaget.