För att ranka högt i Googles sökmotor gäller det att använda rätt ord i texterna på din sajt, länka till andra och att bli länkad till. Men utöver organisk sökmotoroptimering finns det möjlighet att betala för nyckelord, vilket gör att så kallade ”sponsrade länkar” till ditt företag hamnar ovanför eller vid ­sidan om de organiska sökresultaten. Den tjänsten kallas Google Adwords och är en av Googles viktigaste intäktskällor, samt en möjlighet för ditt företag att få fler besökare till sajten.

Google Adwords har flera betalningsmodeller, men den vanligaste är ”cost-per-click” (CPC), det vill säga att du betalar Google när någon klickar på din annons. Och hur högt upp din annons, med text, en banner eller en video, syns beror i sin tur på hur mycket du är beredd att betala för den.

Att lägga ut en annons genom Google Adwords innebär nämligen ingen garanti för att den ska visas. Summan du betalar kallas bud, och ju högre bud desto bättre placering får du. I rankningen tar Google också hänsyn till saker som relevanta nyckel­ord, annonstext, text på landningssidan och klickfrekvens. För att få bättre resultat finns det möjlighet att nå en viss bestämd målgrupp och ­rikta annonser till dem.

Vill du veta vad olika sökord kan kosta att buda på har Google en tjänst i Adwords för att beräkna det.

Det finns flera inställningar du kan göra för hur nyckelorden du köper ska matchas med sökresultat. Väljer du en så kallad bred matchning kan det ge mer exponering och fler besökare till din sajt, men nackdelen är att den också kan fånga irrelevanta sökord. En exakt matchning kan därför ge färre, men mer kvalitativa besökare. Här gäller det att pröva sig fram och Google har en guide i Adwords hjälpsektion där du kan se vad de olika inställningarna innebär.



Experttips


Maryem Nasri, senior projektledare på webbyrån Carnaby

Avgränsa ditt konto med negativa sökord, det vill säga ord som inte ska trigga igång dina annonser. Negativa sökord lägger du in enklast genom att sätta ett minustecken framför sökordet eller sökfrasen.

Gör separata kampanjer för webbplatsanvändare och de som använder läsplattor eller mobiltelefoner. Och en geografisk indelning om du har en lokal affärsverksamhet.

Fakta

  • Välj relevanta nyckelord och revidera dem allt ­efter som.
  • Sätt en realistisk budget.
  • Var noga med rubriker och innehåll i dina annonser.
  • Det är viktigt att besökaren kommer till rätt landningssida när han eller hon klickar på din annons. Det går också att lägga till så kallade platslänkar i annonsen till olika delar av din sajt.
  • Använd gärna två olika annonser för samma länk, för att se vilken som fungerar bäst.
  • Mät och följ upp din kampanj för att se vilka sökord som fungerar och inte. Genom Google Adwords mäts visningar, klick och klickfrekvens.
  • Vill du mäta köp, ifyllda intresseanmälningar eller annat som leder till avslut på din sajt går det att lägga till så kalla konverteringsspårning i Google Adwords.

1. Gå in på adwords.google.com och registrera företaget.

2. Följ Googles steg för steg-guide till att skapa annonser och välja sökord, det vill säga ord eller meningar som har relevans för ditt företag.

3.Bestäm dig för hur mycket du kan tänka dig att spendera utifrån måtten maxkostnad under en dag och hur mycket ett klick får kosta som mest.