När kunderna inte kommer åt din webbplats förlorar du pengar. Det gäller oavsett om du säljer produkter och tjänster via sajten eller använder den för att visa upp vad du erbjuder.

Alla webbhotell drabbas av driftstörningar vid något tillfälle, så att kundernas sajter inte går att nå. Vilka krav på upptid du som kund kan ställa på webbhotellet varierar förstås beroende på vad ert avtal säger. Om du har en webbplats som är viktig för företagets affärer bör du sträva efter att komma så nära en upptid på 100 procent som möjligt.

Magnus Nystedt, analytiker på Pingdom, som mäter sajters tillgänglighet, hjälper oss att räta ut frågetecknen kring upptid och tillgänglighet:

Spelar det egentligen någon roll för ­kunden om tillgängligheten är 99,9 ­procent eller 99,7 procent?

Det kan det helt klart göra. Den lilla skillnaden mellan 99,9 och 99,7 procent betyder att sajten är nere 44 minuter eller 130 minuter på en månad. Om det är ett fortgående problem blir det förstås mycket tid, vilket kan betyda förlorade intäkter för många sajter. Något som är värt att ta reda på är ­vilken tidsperiod som avses för upptiden. Är det 99,9 procent per dygn, vecka, månad eller år? Hur det mäts påverkar ­drastiskt den faktiska tillgängligheten.

Hur mycket ”får” sajten vara nere innan man kan klaga?

Det finns ingen generell regel för det, det varierar från fall till fall. Det man har att falla tillbaka på om man är missnöjd med den upptid som ett webbhotell levererar är servicenivåavtalet eller SLA, om sådant finns. Tyvärr är det få webbhotell som erbjuder ett servicenivåavtal där en specifik procent upptid garanteras. Oavsett om ett servicenivåavtal finns eller inte ska en kund kunna förvänta sig att webbhotellet är så transparent som möjligt om driftstatus vad gäller servrar, nätverk och andra komponenter. Vanligtvis finns detta tillgängligt på en sida på webbhotellets sajt.

Vad är bra och dålig upptid?

Det varierar förstås, men för affärskritiska webbplatser anser vi att man ska sträva efter att komna så nära 100 procents upptid som möjligt. Och det är möjligt i dag att komma väldigt nära med den teknik som är tillgänglig. Det finns till exempel inte längre någon anledning att en webbplats ska vara otillgänglig under en uppgradering av program och medan backuper görs.