Webbentus har sedan tidigare många kunder i fastighetsbranschen och it-chefen Fredrik Wallgren tyckte att JM.se hade gott om utvecklingspotential och att sajten kunde bli mer aktuell och inspirerande.

– De borde bjuda in sina kunder till en relation i större utsträckning än vad de gör på sajten i dag, säger Fredrik Wallgren, som tillsammans med webbyråns ad Karl Lind-Val har gjort förslaget till den nya designen.

För att koppla samman webbplatsen med JM:s projekt och nybyggen har Webbentus valt att visa inspirerande bilder på framsidan. Bilderna är större och fler än vad som finns på sajten i dag. En stor puff för inspiration för hemmet har lagts till. Tanken är att samla all inspirationen på ett ställe och på ett inbjudande sätt med mycket bilder och härliga reportage.

– Det finns redan, men är undangömt. Och det stora bildspelet som finns på sajten i dag är byggt i flash och det går inte att klicka sig vidare till mer inspiration. På startsidan ska man bli inspirerad och vilja ha mer. Man ska inte mötas av en massa text utan att man själv har valt det, säger Fredrik Wallgren.

Något i förslaget som ska göra stor skillnad för besökarna är att lösningen är anpassad för den plattform som besökaren just då använder.

– Vår tanke är att göra sajten responsiv så att ­design och innehåll anpassas för smarta telefoner och läsplattor, säger Karl Lind-Val.

En annan nyhet är att användaren endast får upp relevanta objekt när han eller hon besöker webbplatsen. Surfar man in från Stockholm dyker bara bostäder i Stockholmsområdet upp. I dag kommer man till en allmän sida där man får klicka sig vidare till sitt område. I förslaget finns även en karta där användaren kan söka efter projekt direkt i kartfunktionen.

– Hela tanken är att få JM att bli mer inbjudande och att sajten blir mer anpassad efter besökaren genom ett utvalt innehåll. Jobb och karriär behöver alltså inte finnas med på startsidan, utan det räcker att ha i menyn, menar Fredrik Wallgren.

Högst upp på förstasidan har byrån lagt ett bildspel, och en puff som förklarar alla fördelar med att köpa nybyggt. Undertill visas nya projekt som ständigt byts ut för att användaren ska känna att någonting händer på sajten.

Det ska även bli enklare att bli kompis med JM. I dagsläget finns företaget inte på Facebook och deras vip-medlemmar måste betala en avgift samt fylla i sin information i ett formulär på sidan, för att få ta del av JM:s erbjudanden. Den nya designen ska vara mer välkomnande.

– ”Mina sidor” finns redan i dag, men för att komma åt dem måste man betala 200 kronor om året. Det vore bättre om JM bjöd på den avgiften och fick så många som möjligt att vara med. Som besökare kommer man att gilla vissa projekt, teckna upp sig för en bostad och dela på Facebook. Så skapas en buzz kring JM, säger Fredrik Wallgren.

Vad var svårast i omgörningen?

– Det är mycket information att ta vara på. Det var svårt att få fram det som var relevant för besökaren och att samtidigt få det överskådligt, säger Fredrik Wallgren.

Vad är ni mest nöjda med?

– Inspirationsdelen är bra. Det var svårt att hitta inspirationen i den tidigare designen, säger ­Fredrik Wallgren.

– Jag är mest nöjd med att sidan utgår från be­sökaren och direkt ger relevant information, säger Karl Lind-Val.

Så här ser Webbentus förslag ut:

Bildspel där säljargument visas. Här visas även nya projekt så att återkommande besökare direkt ser nyheter.

Aktuella visningar visar att mycket händer just nu. För att väcka nyfikenhet och få besökare att läsa mer nu och lockas till visningar.

Sökning med kartsök direkt på startsidan. Besökarens område är förvalt och en relevant sökning är bara ett klick bort.

Hitta hem. Inspiration för boende visar att JM gör mycket mer än bara bygger hus.

Bli vip-kund. Knyter besökare närmare JM och ger möjlighet att bygga relationer med riktade utskick och erbjudanden.

Sidfot med direktlänkar till undersidor som gör det lätt att hitta rätt på webbplatsen.

Kontaktuppgifter och länkar till Facebook, blogg, bli vip och få nyhetsbrev finns tillgängliga.

JM.se:
”Kul lösning för bostadsaffären”

Johan Höök, marknadschef på JM, tycker att Webbentus resonemang i stort är bra. Dessutom ligger några av förslagen i linje med sådant som JM redan funderar på och planerar.

– Bra att bjuda in kunder till en relation i större utsträckning och ett plus framför allt för en kul lösning när det kommer till vår huvudaffär, bostadsaffären. Men i skissen saknar jag en bra lösningar för våra behov av pressmeddelanden och IR med mera. De är i dag flitigt besökta sidor och viktiga för oss att kunna highlighta på framsidan, säger Johan Höök.

Fakta

Affärsidé: Webb­lösningar unikt för kundens behov.
Grundat: 2007.
Anställda: 11.
Referenskunder: Graflunds, Modins Bil, Barnläkarråd
www.webbentus.se

1. Välj ut det ­viktigaste, visa inte allt.

2. Skriv kortfattat. Låt hellre kunden efterfråga informationen än att allt skrivs ut. Då får du kommunikation med kunden om du har e-post etcetera.

3. Vad är målet? Ta reda på vad du vill ha ut av sajten, utan mål faller alltihop.