För den med intresse för samhällsutveckling finns det inte någon bättre vecka eller någon bättre plats än Almedalsveckan. Det är verkligen inte bara lobbyister, dyra middagar, säkerhetsvakter och ett överflöd av rosévin. Årets upplaga är mer än någonsin präglad av nätets logik.

Det är inte konstigt att Almedalen samlar stora horder av webbnördar, sociala medier-experter och företrädare för teknikbolag varje år. Frågorna som diskuteras är nämligen till förvirring lika de som vi också pratar om på Webbdagarna, på SSWC, på Sime eller på Internetdagarna. Låt vara att det bara är fokus på de politiska dimensionerna, och att det saknas allt det djup och fokus som finns under övriga året. 

I år var Googles representanter flitigt uppvaktade. Både Niklas Lundblad, nyss hemkommen från Googles kontor i Mountain View, och David Mothander, som har rollen som policyansvarig för Google i Norden, fick i olika sammanhang reda ut bolagets inblandning i de övervakningincidenter som rapporterats om flitigt de senaste dagarna. 

Inget direkt nytt har framkommit, mer än känslan av att Google ändå inte drar sig för att förklara sitt arbete och hur de agerat. 

Det är också uppenbart att många av de frågor som förr tydligt arrangerades från it-branschen numera har blivit en självklar fråga även för andra. Teknik och internet har blivit mindre av en egen fråga och mer en del av ett annat samtal, exempelvis om skolan, om vården, om medierna eller om demokratin. 

Det är givetvis bra, men ställer högre krav på oss som vill fortsätta att driva på. Vi behöver bli bättre på att sätta in nätfrågorna i ett sammanhang och ännu bättre på att berätta om tekniken så att alla förstår. Konstiga ord, kryptiska förkortningar och tekniska samband och historier lär inte öppna fler dörrar, snarare tvärt om. 

Nästa år är det valår. Det är omöjligt att säga vad som kommer att diskuteras då. Men jag är säker på två saker. 

För det första att debatten om hur nätet formar vårt samhälle kommer att fortsätta. 
Och att diskussionen om moderna verktyg, öppenhet, transparens, globalisering och annat, drivet av den moderna nätkulturen kommer att smyga sig in i allt fler seminarierum. 

Och troligen också på ett och annat mingel. 

Det ser jag fram emot. 

Magnus Höij
Chefredaktör på Internetworld