Studenternas krav på framtida arbetsgivare
  • En byrå som vågar utmana kunderna att testa nya lösningar.
  • Frihet att själv implementera och utveckla befintliga arbetssätt.
  • En arbetsgivare som ställer krav och säger till en om man gör bra eller dåliga saker.
  • Högt i tak och att alla är involverade i arbetet.
  • Den svenska modellen, det vill säga en platt organisation som ger utrymme för en kreativ miljö.
  • Fria arbetstider som passar min person.

På sådana företag skulle vi aldrig jobba
  • Vapentillverkande företag.
  • Ett företag som inte delar ens vision kring synen på kommunikation.
  • Organisationer med tvivelaktiga etiska värderingar.
  • Byråer som inte vågar utmana sina kunder för att komma fram till ännu bättre lösningar.
  • Ett företag med en företagskultur som inte stämmer in på ens person.


Fakta


Läser: Marknadskommunikation, ettårig utbildning på Berghs School of Communication.
Bakgrund: Har jobbat med projektledning för tidningar och sajter i Stockholm.
Vill bli: Strateg eller planner på en byrå, med fokus på affärs- och kommunikationsutveckling för olika varumärken, gärna på en internationell byrå.
Ålder: 27 år
Så bygger han sitt personliga varumärke: Jag försöker främst låta mitt arbete stå för sig självt, men försöker också träffa så många intressanta människor som möjligt för att få kontakter och höra deras åsikter. Allt man gör kommunicerar det egna varumärket. Kollegor och vänner är det bästa mediet för att sprida det vidare så jag försöker vara den trevliga prick jag är.


Läser: Interactive Communication, ettårig utbildning på Berghs School of Communication.
Bakgrund: Examen i företagsekonomi, jobbat med marknadsföring och projektledning för bland andra Svenskt Rockarkiv, Popkollo och Hultsfredsfestivalen.
Vill bli: Planner på en byrå, har inte bestämt sig för om hon vill göra praktik eller börja jobba direkt, och om hon vill utomlands eller stanna i Sverige.
Ålder: 25 år
Så bygger hon sitt personliga varumärke: Jag spenderar mycket tid på Twitter med att prata med intressanta människor och även genom att befinna mig i sammanhang som intresserar mig såsom Wp-bar, Geek Girls och SSWC. Tanken är också att blogga, men det hinns inte riktigt med just nu.


Läser: Interactive Communication, ettårig utbildning på Berghs School of Communication.
Bakgrund: Har drivit ett filmproduktionsbolag i Malmö.
Vill bli: Kreatör på en byrå som ligger i framkant inom interaktiva lösningar, gärna en byrå dit han känner sig lite rädd för att gå.
Ålder: 26 år
Så bygger han sitt personliga varumärke: För mig är min portfolio det viktigaste verktyget för att bygga mitt varumärke. Bloggande, Twitter, Linkedin och liknande tjänster hjälper mig en liten bit på vägen, men i slutändan handlar det om vad man har gjort och vad man kan göra. Där är min portfolio bästa redskapet för att visa det.