I framtiden kommer digital kom­munikation inte att ses som en unik kompetens utan som något ­integrerat i de flesta kommunikationsjobb.

Däremot kommer specialisterna att vara ännu mer specialiserade och generalisterna ännu bredare. Det hävdar Lotta Fredrikson, Sverigechef på rekryterings­företaget Hammer & Hanborg.

Just nu är strategisk kompetens inom sociala medier mycket efterfrågat av arbetsgivarna.
– Det är inte så många som har hunnit visa att de är meriterade strateger inom sociala medier ännu, därför är det efterfrågat. Webbkompetens är fortsatt viktigt, sedan kan man bredda det till alla digitala kanaler, säger Lotta Fredrikson.

Kommunikations- och webbkompetens får allt högre status på företagen och det märks bland Hammer & Hanborgs uppdragsgivare.

– Vi vet att kommunikationskompetens får en starkare position i företagen över tid. Det ser vi i vår undersökning Kommunikatören. Fler med den kompetensen sitter i ledningsgruppen och fler har chefsfunktion. För två år sedan började det här med sociala medier komma upp som en trend, men nu är integrering viktigare. Man tänker helhet, säger Lotta Fredrikson.

Något som har hjälpt till att höja statusen för kommunikationskompetensen är möjligheten att mäta, analysera och utvärdera de digitala insatserna. Det är något som tidigare har ­varit svårt att göra i off­linevärlden.

– Man gör mer upp­följning i dag. Fler digitala kanaler ger också en ­möjlighet att följa upp mer och det ger även bra möjligheter att positionera sig internt på företagen. Det är en möjlighet att stärka sin position, säger Lotta Fredrikson.

När det gäller den vanliga listan på mest eftersökta kompetenser från arbetsgivare, där egenskaper som strukturerad, självgående och flexibel ofta hamnar i topp, tycker hon att det lätt blir många floskler.

– En av våra gästbloggare skrev just att om det står att man ska vara självgående, vad betyder det? Att man inte har någon chef? Det finns ett annat sätt att beskriva det och göra strukturerade och vetenskapliga mätningar. Det är så de flesta jobbar i vår bransch