Livsmedelsjätten Findus påbörjade sin satsning på sociala medier för drygt ett och ett halvt år sedan. Till att börja med skötte Anna Broekman, ansvarig för kommunikation och pr på Findus Norden, det mesta själv.

I våras anställdes webbredaktören och kommunikatören Hanna Kramer, bland annat för att sköta om det praktiska jobbet med närvaron i sociala medier. Det strategiska ansvaret ligger dock kvar på Anna Broekman.

– Hanna lägger ungefär tio till tolv timmar per vecka på sociala medier och jag något mindre, säger Anna Broekman.
I dagsläget kommunicerar inte någon annan på Findus i ­företagets officiella sociala medier-kanaler, men på sikt kan fler komma att involveras i arbetet.

– Nu vill vi att det ska vara kommunikatörer som kommunicerar. Vi tycker att det fungerar bäst så, eftersom det blir en ­tydlighet i sättet vi kommunicerar på. Men i framtiden kan man tänka sig att även andra kommer att jobba med sociala medier, exempelvis personer från konsumentkontakt och produktutveckling, säger Anna Broekman.

Anna Broekman  tror att det skulle vara värdefullt för dem som jobbar med produktutveckling att få direktkontakt med målgruppen och enkelt kunna stämma av idéer och få in förslag utifrån.

I dag går den kontakten genom Hanna Kramer. När frågor ställs i de sociala medierna som hon inte kan svara på konsulterar hon rätt person inom organisationen och formulerar sedan själv ett svar som hon postar.

– Och om det skrivs saker som andra i organisationen bör känna till för jag det vidare så att vi tar till oss det som sägs i de sociala medierna. Om det exempelvis skrivs om enportionsrätterna samlar jag ihop det och mejlar produktcheferna, ­säger Hanna Kramer.

På nystartade postföretaget Brevo behövs det inget mejlande till kollegorna för att föra vidare det som sägs i de sociala medierna. Hela personal­styrkan sitter samlad i ett enda rum.

– Att vi alla sitter tillsammans innebär även att vi bara kan ställa oss upp och säga: ”Vi behöver skriva ­något kul på Facebook – vad ska vi skriva?” säger Björn Junge, marknadschef för och en av grundarna av Brevo.

Det är han och hans två kollegor på marknads- och säljavdelningen som sköter företagets närvaro i de sociala medierna.

– Vi har hela tiden en ­person som bevakar vad som händer. Uppgiften turnerar runt mellan oss tre. Vi kollar även av under kvällar och helger. Vår ambition är att svara inom en timme ­eller två.

Om Björn Junge  och hans två kollegor av någon ­anledning är upptagna med annat ber de någon ­annan på kontoret att ta över ­jobbet med de sociala ­medierna.

– Det är viktigt att alla som jobbar här ska kunna gå in och svara i de sociala medierna. Vi har haft ­internutbildning kring det, säger Björn Junge.

På sikt,  i takt med att företagets verksamhet växer, kommer dock Brevo förmodligen att anställa en ­eller två personer som ­jobbar heltid med sociala medier.

– När vi har 40 000 i stället för 4 000 som gillar oss på Facebook behövs det nog, så det planerar vi för. De sociala medierna är en jätteviktig kommunikationskanal för oss, säger Björn Junge. l