Ola Ahlvarsson beskrivs ofta som en pionjär inom internetbaserade affärs­modeller. Själv kallar han sig serieentreprenör och berättar att ingen dag är den andra lik, vilket han själv bara tycker är spännande.

– Jag reser tre till fyra dagar i veckan till Stockholm, och då fördelar jag dagen mellan att jobba med klientprojekt, med egna projekt och med att titta på nya projekt.

Ola Ahlvarsson delar sin tid mellan tre olika företag. Han är vd för företaget Result, grundare av internetkonferensen Sime och huvudägare i Keynote Media, som äger ett växande antal mediebolag, bland annat Passagen, Nöjesguiden, Spray och Rodeo.

För att hinna med alla projekt har Ola ­Ahlvarsson utvecklat en egen strategi för att lära sig prioritera bort det som är mindre viktigt i kalendern.

– Utmaningen är att ha en not-to-do-list, en lista på vad man inte ska göra, vilka möten man inte ska gå på och vilka kunder man inte ska arbeta med. Är man duktig på att följa sin not-to-do-list blir fler saker gjorda på ens to-do-list.

Ola Ahlvarsson var på 1990-talet med och grundade företaget Result, som hjälper medie- och teknikföretag att expandera internationellt och stora företag att hitta nya idéer inom den digitala världen.

– Det bästa med mitt jobb är att jag får jobba med möjligheter snarare än problem. Och att jag får välja vilka jag vill jobba med, vilket är väldigt bra, för jag lär mig nya saker hela tiden.

Han berättar gärna om de senaste lanse­ringarna, bland annat om ett nytt bolag som heter World of Horsecraft, inspirerat av World of Warcraft fast riktat mot tjejer i åldern 6 till 14 år. Tjänsten heter Starstable och är ett onlinespel för hästintresserade.

Ett annat aktuellt projekt är lanseringen av sajten Pruta, där man kommer att kunna pruta på och köpa populära produkter på nätet.

– Allt från Iphone till SL-kort kommer man att kunna pruta på och köpa. Ibland blir det 30 procent billigare, ibland 20 procent. Det är en helt ny e-handelsmodell som tagits fram, det ska bli väldigt spännande att se hur det går!