Det finns en klassisk analys av bandet The Velvet Underground och hur de påverkat musik- och konsthistorien. Nämligen att de bevisligen var ett band som väldigt få personer lyssnade på när det var aktivt, men att de som verkligen berördes av musiken och estetiken i väldigt stor utsträckning startade egna band eller konstprojekt. På det sättet har The Velvet Underground påverkat världen som få andra band har gjort.

Den tanken hade vi med oss när vi satte ihop den här listan. Kreativa människor och uttryck inspirerar till mer kreativitet och nya saker. Vi kan inte mäta kreativitet eller inflytande i antal följare på Twitter, hur många riskkapitalmiljoner en person lyckas skrapa ihop eller hur många användare en webbtjänst har. Därför samsas relativt okända namn som jobbar inom nischade områden med dem som redan har fått större genombrott.

I mixen av personer och fält finns en viktig del av vårt budskap. Vi behöver dem som jobbar i stor skala och förändrar förutsättningarna för hundratusentals människor lika mycket som dem som verkar småskaligt och förändrar en person i taget. Det kan faktiskt vara precis lika viktigt att bygga en webbtjänst med miljoner användare som att bygga en synt av en plastbit och lite sytråd.

Kreativitet för oss är förmågan att tänka på nya sätt och samtidigt ha modet och kunskapen att ­agera utifrån sina idéer. Och gärna ha lite kul på vägen. Internetworld har listat 62 kreativa krafter att hålla ögonen på och inspireras av. Här följer plats 1-10.

Plats 1: Karin Adelsköld
Karin Adelsköld är en renässansmänniska i webb-, medie- och underhållningsvärlden. Hon är stå upp-komiker, en av två grundare till teknik­sajten Lillagumman.se och har skrivit boken ­”Lilla gummans gör-det-själv-guide” tillsammans med medgrundaren Johanna Ögren. Hon är ­också programledare på radio och tv samt moderator.

Just nu är hon aktuell med flera tv- och radioprojekt, en stå upp-turné samtidigt som hon skriver det sista på en bok med titeln ”Våga stå upp – så blir du en roligare talare”. Hon utsågs nyligen till Sveriges roligaste twittrare.

Plats 2: Markus "Notch" Persson
Markus ”Notch” Persson har haft modet och visionen att slå ett slag för allas vår kreativitet. Minecraft är lek lika mycket som spel och en fristad för en okomplicerad (om man bortser från monstren som kommer på natten) och lekfull kreativitet.

Det är annars sällan vi ser vuxna människor sitta djupt försjunkna över en hög med Lego­bitar, men i Minecraft gör de ungefär det. Marcus Persons tag­line på Twitter säger det bra: ”Hey, you! Play more games! Now!”.

Plats 3: Ellen Sundh - Society 46
Genom att blanda konsumentelektronik och webbtjänster med skräddarsydd kod och specialkonstruerad elektronik skapar Ellen Sundh och Society 46 nyskapande interaktiva installationer och projekt.

Är det reklam, forskning eller konst? Projektet The Sound of Football tangerar alla tre. Genom att kombinera en mängd olika tekniker gjorde Ellen Sundh och Society 46 det möjligt för blinda personer att ­spela fotboll mot seende spelare på lika villkor.

Ett spårningssystem bestående av sexton kameror täcker hela planen. Varje spelare är utrustad med en Iphone, hörlurar och modifierade skidglasögon som gör alla spelare lika blinda. Med hjälp av 3d-ljudteknik får spelarna i sina lurar en ljudrepresentation av planen, spelarna, målet och bollen.

Plats 4: Lisa Lindström - vd Doberman
När medarbetarna på Doberman ska ha uppstartsmöte för ett nytt projekt kan det hända att de får i uppgift att komma med samma färg på kläderna eller att skriva var sin signaturmelodi för projektet. Dobermans vd Lisa Lindström vet att sådana små trick kan förändra atmosfären i ett rum och främja nya tankar.


Plats 5 och 6: Tomas Mazetti och Per Eriksson, Studio Total

Reklambranschen lever på sin kreativitet. Och visst finns där många personer som får bra betalt för att spåna idéer, tänka utanför boxen och bära tjocka glasögonbågar och upprullade mössor. Men de senaste åren har två herrar från Malmö lyckats med konststycket att få de flesta Guldäggsbelönade och Cannes-hyllade kreatörer i det här landet att framstå som mer än lovligt ­fyrkantiga.

Studio Totals reklam är som en mutation. En ny art som har utvecklat sig själv för att överleva i ett medieklimat där hemmafilmade kattklipp lockar fler tittare än Idol och Superbowl till­sammans.

Plats 7 och 8: Björn Jeffery och Emil Ovemar, Toca Boca


När Björn Jeffery noggrant utvärderat möjligheterna att skapa nya affärer för Bonnier på den internationella mediearenan stod det klart vad som behövde göras. Han fick utrymme hos den annars traditionella mediejätten att pröva vingarna med en av sina idéer. Tillsammans med parhästen Emil Ovemar har Björn Jeffery startat en spelstudio som utvecklar ”digitala leksaker för barn” till Ios.

De har sedan dess gått från klarhet till klarhet och med lika delar kreativitet och analytisk klarhet utvecklat konceptet Toca Boca från idé till en världsangelägenhet för småbarns­föräldrar med Ipads och Iphones i hemmet.

Plats 9: Lina Thomsgård - skapare av Rättviseförmedlingen
De enklaste lösningarna är ofta de mest kreativa och kraftfulla. Det bevisade Lina Thomsgård med Rättviseförmedlingen, där över 30 000 Facebookfans hjälper organisationer och medier att hitta kompetens. En superhjälte som använder sina krafter för goda ändamål.

Plats 10: Christopher Kullenberg - forskare, nätaktivist och doktorand vid Göteborgs Universitet
Forskaren och nätaktivisten Christopher Kullenberg var en av personerna som med hjälp av gamla modem skapade uppkopplingspunkter till internet i Egypten, när Mubarakregimen hade stängt ner nätet i hela landet. Han är medlem i Telecomix och Juliagruppen och är en efterfrågad expert ­världen över för sitt arbete för ett fritt internet. Han är också doktorand vid Göteborgs universitet.



Listan i sin helhet med placeringar och motiveringar hittar du i nummer ett av Internetworld.