1. Hur fungerar det?
Klout är en tjänst, eller ett verktyg, som mäter en individs sociala genomslagskraft på internet. Klout samlar in information om personens aktiviteter i sociala medier samt aktiviteternas effekt och räckvidd. Resultatet rankas och presenteras i form av en poäng mellan 1 och 100, där 100 är det högsta resultatet.

Poängen uppdateras varje dag. Genomsnitts­poängen ligger runt 20 och det blir exponentiellt svårare att få högre poäng. Det är exempelvis svårare att gå från 70 till 75 än att gå från 20 till 25.
Klout hämtar information från bland annat Twitter, Facebook, Linkedin, Youtube, Google plus och Wordpressbloggar.

2. Hur gör man?
Du registrerar ett konto på klout.com och kan sedan jämföra dina poäng med andras. Det kan också vara så att du redan är rankad av Klout innan du själv har registrerat en profil. Den rankningen bygger på öppna data och du kan själv välja att begränsa eller utöka de tjänster och den information som du vill att Klout ska komma åt.

Klouts tips för att få en högre rankning är att du regelbundet skapar bra innehåll som andra vill dela och kommentera. Tjänsten råder också sina användare att koppla alla sina sociala tjänster till Klout för att säkerställa att all aktivitet kommer med i rankningen.

3. Är det någon som tar Klout på allvar och använder det?
Joakim Jardenberg, vd för Mindpark, svarar:
– Jadå, jag använder det. Jag har en plugin i min webbläsare och även om det inte någonsin är av­görande är det klart att jag tittar på Kloutscore hos dem jag kommunicerar med. Det har också börjat dyka upp flera tjänster som belönar dem med ­högre Kloutscore.

– Google har Pagerank för att avgöra hierarkin i sökresultatet. Facebook har Edgerank för att avgöra vad som ska visas i din logg. Överallt där det finns möjlighet att använda data och matematik för att skapa ett beslutsunderlag så används det. Att det inte skulle finnas nytta i en algoritm för att mäta inflytande på nätet känns väldigt avlägset.

4. Behöver jag bry mig om Klout?
Joakim Jardenberg: – Om du bryr dig om hur nätet ser på dig bör du bry dig om Klout. Men det ersätter inte sådant som är tusenfalt viktigare. Att leverera äkta värde, att vårda sina relationer, att inte vara en skitstövel i största allmänhet. Men å andra sidan: Om du sköter de bitarna kommer du automatiskt också att få ett högre Kloutscore.

– Titta in någon gång i veckan och se hur det går för dig. Titta på din profil och se hur både Klout och de som K-plussar dig uppfattar dig. Håll ett nyfiket öga på dem. Läs bloggen. Intressera dig. Det är inte så märkligt, utan tvärtom väldigt intressant och spännande.

5. Finns Klout kvar om fem år?
– Klout, Peerindex, Proskore etcetera, vi har bara sett början av det här. Som ­företeelse kommer olika former av inflytandeindex bara att öka. Vad det heter spelar mindre roll, men just nu är det Klout som har fått mest genomslag, så fokusera på det. Och lägg örat mot marken så att du hinner ställa om i tid, när och om nästa Klout växer fram.