De senaste åren har Linkedin kommit stort och blivit en allt viktigare rekryteringskanal för dem som söker folk. Det konstaterar Anna Jeppsson Blomberg, rekryteringskonsult inom kommunikation, marknad och media på Wise Professionals.

– Linkedin är definitivt ett bra ställe att synas på för den som söker jobb. Det är öppet och de flesta klickar i att de är öppna för jobberbjudanden, även de som har ett bra jobb i dag. Många är ju intresserade av ett ännu bättre jobb eller en ny utmaning.

Även Twitter börjar bli mer och mer intressant, enligt Anna Jeppsson Blomberg. Särskilt om det gäller tjänster som webbredaktör eller social media manager är det intressant för rekryterare att se på hur personer marknadsför sig där.

Att nätverkande i olika former får större betydelse bekräftar även Johan Norrfjärd, rekryteringskonsult på Academic Work.

– Det är ännu viktigare än tidigare att ha ett socialt nätverk. Både att träffas personligen, irl, men även via sociala medier och andra webbforum. Jag stöter ofta på personer som jobbar med webb­design på Twitter till exempel.

De som jobbar inom webbområdet bör dessutom kunna visa upp exempel på projekt och hem­sidor som de har arbetat med, anser han.

– Det blir en slags digital portfolio att bifoga till cv:t. Eller skicka en länk via Twitter till din egen hemsida. Arbetsprover är alltid schyst att komplettera med, säger han.

Processen att söka jobb handlar mycket om att synas, men samtidigt är det viktigt att vakta sitt personliga varumärke.

– Det får allt större betydelse vem du är på nätet och hur du verkar där. Ska du jobba med webben är det viktigt vilket varumärke du har i sociala medier, säger Johan Norrfjärd.

För den som lägger in sitt cv  på cv-sajter på nätet gäller att ju fler ställen den jobbsökande syns på, ­desto större är chansen att bli hittad. Och ju mer han eller hon fyller i på cv-sajterna desto mer relevanta blir jobberbjudandena, enligt ­Johan Norrfjärd.

– Rekryteringsföretag är alltid hungriga på nya kandidater. Vi håller koll på de cv:n som kommer in och har sedan möjlighet att rikta våra sökningar mot olika kompetenser i vår databas.

Cv:t bör vara strukturerat och där ska framgå tydligt vad den sökande har gjort, korta beskrivningar av projekt och anställningar och vad han eller hon åstadkom med vart och en av dem.

– Skriv inte bara vad du hade för titel eller vilket företag du jobbade på, utan även hur du har utvecklats på vägen. Det är viktigt att visa att man tar tillvara nya kunskaper och erfarenheter och att man tillskansar sig nya hela tiden.

för den som är  relativt ny på arbetsmarknaden är det extra noga att lyfta fram vad man har gjort i de projekt där man deltagit.

– Tryck också på att du har fräsch kompetens och en färsk utbildning. Att du kan se på saker med friska ögon och verkligen är sugen på att jobba!

Både i sociala medier och i cv-databaser är det viktigt att vara tydlig med vilket jobb du vill ha och vilka företag du vill jobba på, konstaterar Anna Jeppsson Blomberg.

– Man behöver tänka lite säljande. En hel del cv:n är ganska svåra att förstå.

Enkelhet är nyckeln, anser hon. Många krånglar till det eller blir för långrandiga och tar med allt de har gjort.

Om det känns som att samma brev har skickats till massor av andra företag reagerar hon negativt.

– Då blir jag ointresserad direkt. Får jag en ansökan till en speciell tjänst förväntar jag mig att de sökande har tänkt igenom vad de kan erbjuda och varför de ­söker sig till det aktuella företaget och den här tjänsten.

Anna Jeppsson Blomberg betonar vikten av ett bra personligt brev som komplement till cv:t.

– Det finns inget som är så engagerande och bra. Med ett välskrivet brev som visar på engagemang, där du enkelt förklarar vad du kan, vad du vill och vad du kan tillföra, är du en vinnare!