Gustav von Sydow är en veteran inom digital marknadsföring och grundare av företaget Burt som utvecklar medieanalysverktyget med samma namn. Nyligen talade han till andra entreprenörer under Startup Day i Stockholm om vikten av att göra sin produkt till en upplevelse.

Berätta, hur menade du?
– Det är egentligen ingen nyhet att en fantastisk produktupplevelse är en kritisk framgångsfaktor bakom många populära webtjänster. Men än så länge handlar det oftast om konsumenttjänster, men de verktyg vi använder på arbetet ser ofta likadana ut och fungerar som de gjorde för 25 år sedan. Det är hög tid att vi arbetar med att förändra det.

På vilket sätt blir medieanalysverktyget Burt till en upplevelse för kunden?
– Våra annonsörer, byråer och medier använder ofta Burts analysverktyg flera gånger varje dag. Vi ser tydligt att det finns en stark koppling mellan hur pass enkel och elegant våra kunder uppfattar verktygslådan, och hur beroendeframkallande och värdeskapande våra produkter blir.

Hur gör man sin produkt till en upplevelse?
– Idealiskt är att låta design och användarupplevelse ta stor plats redan från dag ett i produktutvecklingen, snarare än att lägga till det på slutet för att snygga till saker. På Burt har vi arbetat sedan starten för att göra dessa discipliner till en viktig del av bolagets DNA, genom att tidigt tillsätta renodlade roller med ansvar över design och användarupplevele, och ge dem stort ansvar över bolagets plan och prioriteringar.

Du gav några tips till deltagarna i lördags - berätta om "simple, human, addictive, experience"?
– Framgångsrika och älskade konsumenttjänster delar en rad karaktärsdrag. Enkelhet, så att man kan börja använda dem direkt, utan instruktionsbok eller utbildning. Mänskligt så att tjänsten upplevs som trevlig och som att den har en egen personlighet. Beroendeframkallande, vilket leder till att fler personer använder tjänsten, av olika anledningar. Och sist, upplevelseorienterat, så att form, funktion och kommunikation är tajt integrerade vilket levererar en lösning som inte bara adresserar ett visst problem, den gör det på ett elegant och ofta underhållande sätt

– På företagssidan så är det sällan någon meningsfull tjänst som levererar på en enda av de här karaktärsdragen. Tvärtom är många komplicerade, tekniska, och på det stora hela en plågsam upplevelse. Men jag är övertygad om att företagstjänster kommer att bli betydligt mer kraftfulla om de applicerar läxor från konsumentsidan. Dessutom känns det som att företagssidan kommer utvecklas kraftigt de kommande åren.