Två av de hetaste trenderna på nätet just nu är sakernas internet (internet of things) och lifelogging. Memoto har skapat en produkt som fångar upp båda dessa fenomen. Med sin kamera vill de få oss att dokumentera livet hela tiden, varje dag. Och vi ska göra det helt automatiskt. Nu hoppas grundarna på finansiering genom den amerikanska crowdfunding-sajten Kickstarter samtidigt som de lägger i marknadsföringsväxeln på allvar.

En kamera helt utan knappar som bärs av användaren hela tiden och som automatiskt fotar vad som händer var 30:e sekund. Det är produkten. Ett livsflöde med bilder från viktiga händelser i livet, geotaggade och synkade med en molntjänst samt möjliga att dela med vänner och bekanta. Det är tjänsten. Så går det att beskriva vad Memoto vill vara, i alla fall vid dagens lansering. Affärsmodellen har i grundläget två ben och består dels av intäkter från försäljning av själva kameran, dels från abonnemang på lagringstjänsten där bilderna samlas.

– Om vi får ut produkten vet vi inte hur mycket genomsnittsanvändaren kommer att använda den. Tanken är att för första gången göra det möjligt att ha den på sig jämt. Vi har jobbat i månader med att ta fram formen, säger vd:n Martin Källström, som när vi träffar honom precis har varit på besök hos en svensk leverantör tillsammans med medgrundaren och marknadschefen Oskar Kalmaru. Leverantören ska producera det metall-clip som kameran ska fästas med på kläder eller andra platser och de visar upp en prototyp som visar hur det kommer att se ut. Tillverkningen av själva kameran kommer att ske av Yomura i Taiwan.

Bakom Memoto finns en grundartrio med erfarenhet. Martin Källström grundade bloggsökmotorn Twingly, Oskar Kalmaru grundade Netclips och sålde videosajten Bubblare till Eniro. Björn Wisén är enligt teamet en av Sveriges bästa kamera-ingenjörer.

Med i teamet och ansvarig för interaktionsdesign och användarupplevelsen är Sebastian Björkelid som grundade Bilddagboken. Han har vana från den sociala sidan av bildtjänster.

– De har byggt ett bildbaserat community och att bygga värde i bilder som minnen som liv, säger Martin Källström.

En kamera som alltid är igång och som tar högupplösta bilder flera gånger i minuten hela dagarna skapar förstås stora mängder data och behov av lagring.

– Det man betalar för är att slippa organisera och lagra data själv. Produkten är hård- och mjukvara ihop. Det känns som att det är dit utvecklingen går, säger Oskar Kalmaru.

Målet för Memoto är även att skapa ett öppet api så att andra kan bygga tjänster kopplade till kamerans bildflöde. Användarna kommer också att alltid kunna ladda ner sina egna data och få ut bilderna helt öppet, enligt Martin Källström. Planen är att komprimera bilder beroende på vad de innehåller, för att spara plats.

– Ett års heltidsanvändning blir 1,5 terabyte rådata, 4 gigabyte per dag. Men sedan kommer vi att komprimera bilder hårdare när det inte sker någon variation. De sekvenser som innehåller variation som vi ser att någon har tittat på och kanske delat på Facebook kommer vi att behålla i full kvalitet. Datamängden per användare kommer att öka linjärt, men kostnaden för data sjunker exponentiellt, säger Martin Källström.

Finns det inte en integritetsaspekt av att gå runt med en liten diskret kamera och fota människor som kanske inte vet att de blir fotograferade?

– Vår industridesigner har jobbat på Nokia och byggt andra “clippade” produkter. Han har jobbat med att få till en form som är ärlig. Man ska inte kunna tolka det som något annat än en kamera, men det ska inte vara som ett öga som stirrar på en. Det ska vara en lugn, ärlig produkt. Det finns ingen av och på-knapp, vilket gör att folk runt omkring vet att om man har den på sig så tar den kort, säger Martin Källström.

– Vi introducerar inget nytt integritetsmässigt, fortsätter Oskar Kalmaru.

– Om någon tycker att det är störande så tycker jag att man ska ta av sig kameran när man träffar den personen. Vi kommer inte vara rädda att ta en debatt om integritetsfrågor, tillägger Martin Källström.

Om grundarna får som de vill kommer Memoto att hela tiden produktutveckla sin kamera och komma med nya versioner. Samtidigt kommer det fysiska batteriet att ha en begränsad livslängd och det kommer att byggas in ett ekosystem som ger kunder rabatt när de byter in en gammal kamera mot en ny. Och konkurrensen förväntas bli hård.

– Så fort vi kommit ut med den här kommer vi att behöva bygga en ny, för genast kommer fem japanska bolag göra samma sak, säger Martin Källström.

I dag lanserar Memoto sin Kickstarter-kampanj och hoppas kunna få ut sin kamera på marknaden under nästa år. Men för att bli stora i USA hoppas Memoto på svenskt genomslag.

– Någon gång under 2013 ska vi leverera den första kameran till våra kickstarter-finansiärer. Om vi lyckas få folk att supporta oss på Kickstarter när vi lanserar kommer det ge stora ringar på vattnet i USA. Så våra vänner här i Sverige kan betyda mycket, säger Martin Källström.