För första gången i Sverige, berättade Anina om hur hennes företag jobbar med internet och mobilitet i modebranschen. Nu har hon startat sitt företag i Kina efter att ha kommit dit genom ett modellkontrakt för fyra år sedan. 360 Fashion har bland annat lanserat en app för modenyheter.

Anina Trepte var minst sagt uppeldad när hon beskrev sin resa i modevärlden och vad som krävs för att bli entreprenör. Publiken på Webbdagarna fick se en energifylld presentation.

– Att vara modell förberedde mig för att bli entreprenör. Redan som ung var jag tvungen att möta kunder och ha en oregelbunden inkomst. Om man vill nå framgång som entreprenör så kräver det mycket. Det går inte att delegera när man är entreprenör. Man måste jobba med micro management för att allt ska bli rätt.

Enligt Anina Trepte måste man tänka lokalt och globalt samtidigt. Hon blir förvånad över kollegor i USA som bara talar ett språk.

– Vad kommer hända när massor av kineser bestämmer sig för att börja resa och turista här hos oss? Det kommer att sätta stor press på dina affärer. Är du förberedd? undrade Anina.

Indien och Latinamerika är andra områden vi måste börja tänka på och kommunicera med enligt Anina Trepte. Hon visade hur världskartan ser ut för kineser jämfört med amerikaner och hur det påverkar vårt sätt att tänka.

Mao sa att om man tar Peking så kommer hela Kina att falla, och det är där jag börjar.

– Jag har en hatkärlek till Kina på grund av alla kulturella missförstånd. Oavsett om du förstår språket eller inte så kommer saker att försvinna i översättningen.

Ett problem med Iphone i Kina är att Apple kräver ett kreditkort för att kunna köpa appar. De som inte har det använder en illegal tjänst för att ändå kunna ladda ner appar vilket gör att de hamnar utanför radarn för apputvecklarna. Marknaden är mycket mer splittrad än i väst. Det finns 70 olika appbutiker från olika tillverkare och producenter.

– Alla borde hålla ett öga på utvecklingen i Kina. Mobilmarknaden är enorm.