Johan Ronnestam startade sin presentation genom att prata om sina två döttrar och hur deras framtid kommer att se ut. Han beskrev den resa bland prylar och tjänster som vi gått igenom bara sedan 2005, med framväxten av molntjänster och sociala medier.

– Alla är digitala produkter och alla har slagit ut svenska produkter. De har dessutom slagit ut företag som jobbade med någon del av processen i att leverera produkterna. När USA tar fram en tjänst så kan de skeppa den till Sverige utan större problem. Och det vi gör är att skicka pengar till USA.

Johan Ronnestam beskriver hur en stor del av de tjänster och produkter han använder idag inte kommer från Sverige längre. Förutom internetbanken som ser ut likadant som 1998.

– Vad kommer vi ha 2025? Internet har bara funnits på konsumentnivå i 16-17 år. Tittar vi 16-17 år framåt så motsvarar det 300 år i internettid.

Politiker pratar om att ordna mer jobb, men stora företag börjar använda robotar istället för människor.

– Den nya ekonomin som många pratar om innebär faktiskt en NY ekonomi. Teknologin effektiviserar så mycket att priser på produkter faller och gamla jobb kommer inte att komma tillbaka.

Förr var produktionskostnaden mycket högre, till exempel i musikindustrin, där musikbolagen satt på dyr inspelningsutrustning. Men idag blir allt billigare, även i webbranschen. CMS-systemet Interwowen kostade 1 miljon per användare i licenskostnad, idag kan du byta ut hela systemet mot Wordpress och det kostar ingenting.

– Jag är den första att säga att det är bra, men sen funderar jag på vad som händer när pengarna för de här systemen tar vägen någon annanstans än i Sverige.

– En effekt av det här är att de flesta företag får bara mindre och mindre marknadsandel och gör bara mindre och mindre vinst. En strategi är att vara billigast på marknaden, vilket de som har dyrast teknik kan göra. Foxcom som producerar Apples telefoner har 1,2 miljoner anställda. Nu säger de att de ska satsa på robotar. Det är inte så många som har råd att köpa 1 miljon industrirobotar.

Robotar, internet of things, 3d-skrivare, big data, augmentet reality, skärmar överallt, allt mobilt, globalisering och språkets kod är några av de starka trender som pågår just nu enligt Johan Ronnestam.

– Värdekedjan är för alltid förändrad. För 5-6 år sedan tillverkades spel i Kina som sedan skeppades till Europa. Idag finns Angry birds. Digitalisering är inte bara att spel blir digitalt. Allt annat försvinner.

– Google har 110 anställda i Sverige och är ett av världens lönsammaste bolag. Ett av världens lönsammaste bolag innan internet hade antagligen haft 5000-6000 anställda i Sverige.

Alla mellanled försvinner enligt Johan Ronnestam, som frågade publiken vilken roll vår bransch spelar för Sveriges framtid.

– Hur ska jag känna mig trygg i att mina döttrar inte kommer växa upp och möta en miljon arbetslösa på stan i Stockholm?

Johan Ronnestam beskriver bland annat Spotify, Soundcloud, Klarna, Videoplaza, Stardoll och Bambuser som framgångsrika svenska entreprenörsföretag, och han tycker att det sitter massa gubbar och stoppar upp utvecklingen.

De åtta mäktigaste i näringslivet har inte en susning om vad vi håller på med, hävdar Johan Ronnestam. De vet inte vad Facebook, Apple eller Google håller på med. De tror att det handlar om något enkelt. Egentligen handlar det om ett maktskifte.

– Det nya gänget måste sitta med i styrelsen med det gamla gänget. Och vi måste få in tjejer också! Målet är att ge Mark Zuckerberg en röd näsa.

– Lunarstorm är borta och Facebook finns kvar. Vi måste fråga oss om vi ska hoppa på tåget och vara snabbare. Att hoppa på Pinterest och göra något liknande och fort som fan få ut det i hela världen. Svaret är att det är vi som är framtiden.


Fakta

1. Skolan
Vi har en skola som förser industrin med arbetare. Man måste börja koda när man är sex år!

2. Starta fler företag

3. Digitalisera exportrådet.
De har ingen aning om vad vi håller på med. Vi vill ha kontakter och vi vill ut.

4. Kunskapsskifte
Om vi byter näringslivsmänniskorna eller ger de nya kunskaper spelar ingen roll.

5. Ta ansvar
Ett problem med webbranschen är att vi pratar för mycket om teknik och funktioner. Vi måste lyfta blicken och prata affärer.

6. Välja svenskt
När det går. Klarna istället för Paypal.

7. Dela med er
Bjud på den kunskap ni har så mycket ni kan.