1. Bli prenumerant
Du kommer upptäcka hur andra gör och förstå ditt eget beteende som prenumerant, samt se saker som inte fungerar. Men du kommer också att se vad som faktiskt fungerar och vad du blir glad av att få.

– Ett tips är att spara alla nyhetsbrev som du tycker är bra i ett arkiv. Då kan du ha det som inspiration senare om du kör fast.

2. Tänk på informationsflödet
Var hamnar jag när jag klickar mig vidare från ett nyhetsbrev? Evelina Ander visade ett exempel från Eniro där mottagaren blev ombedd att prenumerera på ett nyhetsbrev efter att ha klickat på en länk från just samma nyhetsbrev.

– Tänk på hur informationen uppenbarar sig för din prenumerant. Börja inte att skriva vad som ska stå på landningssidan, utan börja i ämnesraden. Vad är viktigast och vad ska stå först?

3. Testa och analysera
Gör A/B-tester och mät till exempel öppningsgrad och click throuh, men också ren försäljning som brevet leder till.

– Du har redan otroligt mycket statistik i ditt e-postverktyg. Du måste sätta det i ett sammanhang. Gör en uppställning med saker som vilken dag ni skickade brevet, hur många som klickade och andra detaljer. Då kommer ni att se ett antal intressanta saker och det blir tydligt vad som fungerar.

En öppningsgrad säger inget om hur bra brevet är. Om du har e-handel ska försäljning vara målet. Ett brev med lägre öppningsgrad kan ändå leda till mer försäljning.

Bonustips: Våga be mottagare att avprenumerera sig. Ingen vill ha irrelevanta nyhetsbrev.