Erik Fors-Andrée tog de sociala medierna in i juristvärlden som vd på en juristbyrå.

– Kontrasten mellan att jobba med sociala medier och den konservativa juristbranschen är spännande, inleder Erik Fors-Andrée.

Det är även hans utgångspunkt under föreläsningen på Webbdagarna Stockholm 2013. Under föreläsningen besvarar han frågor som kan dyka upp i ledningsgrupper, men även hos dig som chef på ett personligt plan, när det gäller att kombinera chefsrollen med närvaro i sociala medier. Hur ska man förhålla sig till medarbetarna?

Erik Fors-Andrée är säker på sin sak.
– Jag vill se sociala medier som ett verktyg i mitt ledarskap, säger han och fortsätter senare:

– Men precis som när jag går förbi i korridoren säger jag inte vad som helst.

Genom att använda sociala medier i sitt ledarskap har Erik Fors-Andrée sett flera positiva effekter för företaget, bland annat:

  • Utveckling av ledarskap och stöd.
  • Större engagemang i utvecklingsfrågor.
  • En mer öppen kultur internt.
  • Hjälp i rekrytering.
  • Att kunderna har blivit mer nöjda.

Enligt Erik Fors-Andrée använder cirka 40 procent av svenska chefer sociala medier, mer eller mindre aktivt. Om du vill använda sociala medier i ditt ledarskap finns flera saker att tänka på:
  • Gå tillbaka till dig själv som chef och ledare, fråga dig hur ni kan använda sociala medier i beslutsprocessen eller internt för att skapa en större delaktighet. Kanske kan du fånga upp en fundering du har och ställa en fråga på Twitter?
  • Hitta sätt att dra fördel av varandra, av det gemensamma och personliga varumärket.
  • Ta flera små steg istället för ett stort. Börja med att acceptera en vänförfrågan.
  • Våga vara personlig och visa din ledarstil – precis som att du pratar eller rör dig på ditt sätt.
  • Tro inte att du har löst något, kultur och ledarskap behöver man arbeta med varje dag.
  • Visa hur man gör. Visa vilket beteende som är önskvärt i organisationen. Vill du ha en öppenhet måste du också visa det.