”Internet har blivit en viktig kanal för direktmarknadsföring och direktmarknadsföring har blivit väldigt viktigt för att marknadsföra internet", berättade Magnus Widgren när han gav besökarna tips för framgångsrik direktreklam på internet under Webbdagarna.

I Borås regnar det 9 millimeter när det regnar en millimeter i Stockholm. Det finns inte så mycket annat att göra där än att studera direktmarknadsföring, berättade Magnus Widgren som inledning till sin föreläsning.

I nya medier behöver man respektera de gamla traditionella knepen. Och det finns ett antal gamla sanningar som fortfarande är aktuella.

”Om du har koll på de här fyra sakerna kommer du att lyckas med marknadsföring på internet”, säger Magnus Widgren.

- 40 procent av framgången är kopplad till målgruppsurvalet. Lägg tid och energi på att få fram vem du ska kommunicera med.

- 30 procent handlar om erbjudandet.

- 20 procent handlar om timing. Försök förstå hur målgruppen tänker, hur deras vardag ser ut och hur deras livssituation är.

- 10 procent är formgivning. Allt för ofta när man jobbar med reklam och marknadsföring lägger man 90 procent av tiden på form. Det borde vara tvärtom.

Magnus Widgren presenterade också fem faser som all direktmarknadsföring består av.

Observationsfasen
”Det händer mycket i våra liv. Vi får väldigt många reklambudskap riktade mot oss varje dag. När vi agerar under stress tenderar vi att använda högra hjärnhalvan för att ta beslut, det vill säga den emotionella delen. Det är en viktig faktor att ta hänsyn till vid utformningen av annonser”

Introduktionsfasen
”Berätta något riktigt spännande. Snabbt”

Presentationsfasen
”Du har lockat till dig en plats i målgruppens hjärna. Nu gäller det att visa erbjudandet så konkret och tydligt som möjligt.”

Verifikationsfasen
”Det handlar om att bevisa att det du precis har sagt faktiskt är sant. Och det måste du göra på ett tydligt sätt”.

Reaktionsfasen
”Har du lyckats attrahera målgruppen på internet kan du också få ett blixtsnabbt svar. Var intressant, var konkret och uppmana dem till att svara här och nu.”